Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Market Awards

Synsam slår konkurrenterna – tar hem kategorin Optiker & Accessoarer: ”Det är laget jag är mest stolt över”

Publicerad: 19 oktober 2022, 17:59

Håkan Lundstedt och kompani kammade hem både sin egen kategori och priset som Årets retailföretag.

Foto: Pax Engström Nyström

Optiker & Accessoarer, en kategori som Synsam nu kan se sig som vinnare i. Optikerkedjan har utvecklats starkt inom både hållbarhet och kundupplevelse.


Loke Westberg

loke.westberg@bonniernews.se


Optikerkedjan Synsam tar platsen högst upp på prispallen på Market Awards, med Iduna och Synoptik bredvid sig.

Vd för kedjan, Håkan Lundstedt, beträdde scenen på Grand Hôtel tillsammans med delar av vad han själv kallar ”laget”.

Det är den första kategorin där fler än två representanter kommer upp på scenen.

– Hela laget ska med, hörs representanterna säga i jubelvrålet.

Juryns motivering gällande att Synsam står som segrare lyder:

”Årets vinnare har utvecklat kundupplevelsen, både när det kommer till personlig service och upplevelsen i butik. Hållbarhetsarbetet har förstärkts genom flera djärva beslut och företaget har tagit stora kliv vad gäller innovation, varumärke och sortiment. Det gedigna arbetet har resulterat i att vår vinnare har slagit ”all time high” vad gäller omsättning och lönsamhet.”

I segerintervjun lyfter vd:n Håkan Lundstedt vad som gör Synsam till vinnare.

– Abonnemanget är bra, vi har flyttat produktionen hem till Sverige vilket är bra, och framför allt kommer bli väldigt bra, säger han.

FAKTA. Market Awards

• Market Awards delas ut till de främsta företagen i de tio största branscherna i detaljhandeln.

• Fem områden granskas i detalj: Försäljnings- och resultattillväxt samt andra ekonomiska nyckeltal, kundnöjdhet, varumärkesstyrka och marknadsposition, innovationsförmåga och hållbarhetsarbete.

• Bolagsdata samlas in från Xtreme Insights och Better Business World Wide.

• Juryn består av:

Fredrik Lange, docent, avdelningen för marknad och strategi, Center of Retailing, Handelshögskolan i Stockholm.

Per Davidson, vd, Xtreme Insights.

Fredrik Siljelöf, analyschef Xtreme Insights.

Lina Schölin, vd Better Business World Wide.

Fredrik Svedjetun, chefredaktör Market.

Maja Florin, affärsområdeschef Di-gruppen Möten & koncept.

 

Läs här för mer information om tävlingen.

Dela artikeln:

Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev