Market Awards
Storvinnaren korad – Synsam är Årets retailföretag: ”Vi kan hålla fokus på kunden, tillväxten och ändå få ihop alla delar”
Publicerad: 19 oktober 2022, 19:38
Delar av Synsams ledning på scenen för att ta emot utmärkelsen Årets retailföretag på 2022 års upplaga av Market Awards.
Foto: Loke Westberg
Det blev till slut optikerkedjan Synsam som gick som storsegrare ur Market Awards. Efter att ha vunnit kategorin Optiker & Accessoarer, tog man även hem det allra mest åtråvärda priset Årets retailföretag.
Trots hård konkurrens med tio andra finalister, kunde Synsam till slut konstatera sig själva som vinnare av Market Awards pris Årets retailföretag.
Att optikerkedjan tar hem priset motiveras med orden:
”Årets vinnare har utvecklat kundupplevelsen, både när det kommer till personlig service och upplevelsen i butik. Hållbarhetsarbetet har förstärkts genom flera djärva beslut och företaget har tagit stora kliv vad gäller innovation, varumärke och sortiment. Det gedigna arbetet har resulterat i att vår vinnare har slagit ”all time high” vad gäller omsättning och lönsamhet.
Juryn kan konstatera att vår vinnare levererar starkt i alla parametrar i Market Awards: Ekonomiska nyckeltal, varumärkesutveckling, kundnöjdhet, innovationsarbete och hållbarhet. Företagets arbete inspirerar och driver positiv förändring i hela branschen. Därför är Synsam totalsegrare i Market Awards 2022.”
Det blev den andra gången som kedjans vd Håkan Lundstedt fick kliva upp på scenen i spegelsalen på Grand Hôtel.
– Det känns ännu bättre den här gången, vi är stolta och jätteglada, säger han i samband med prisutdelningen och fortsätter:
– Att vi kan hålla fokus på kunden, tillväxten och ändå få ihop alla delar, det är ett starkt. Jag vill tacka mina ”första linje”-chefer, som är ute i butikerna och möter kunderna varje dag.