Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Market Awards

Rusta tar förstaplats bland lågprisjättarna: ”Verkligheten har hunnit ikapp”

Publicerad: 19 oktober 2022, 19:57

Rustas ledning i segervrål.

Foto: Pax Engström Nyström

Domen har fallit – Rusta är årets retailföretag inom kategorin Diveresehandel. Prispositioneringen lyfts av juryn fram som en avgörande nyckel. ”Vi har ett relevant erbjudande som passar alla tider”, säger marknadschefen Linda Estenthal.

Ämnen i artikeln:

RustaGekåsBiltemaMarket AwardsLågpris

Isidor Beslic

isidor.beslic@bonniernews.se


Till Market Awards kanske största jubel korades Rusta till vinnare inom kategorin Diversehandel.

Finalisterna Gekås och Biltema fick se sig besegrade av lågprisjätten.

Vd Göran Westerberg klev upp på scen tillsammans med ekonomichef Sofie Malmunger och marknadschef Linda Estenthal för att motta priset.

– Vi märker att kunderna blir mer rationella och tittar på prislappen i större utsträckning. Vissa verkligheter har hunnit i kapp oss, inte minst hållbarhet. Det är bra för oss och för världen, säger han.

– Vi har ett relevant erbjudande som passar alla tider, men det är kanske ännu mer så nu, säger Linda Estenthal.

Juryn motiverar:

”I en tid där priset blir allt mer avgörande har årets vinnare lyckats komma ännu närmare sina kunder. Tillväxten, både sett till försäljning och försäljningsställen, är imponerande – men att slå sig till ro är inte ett alternativ. Istället söker den här lågprisjätten nyfiket och ihärdigt efter nya former eller format att utveckla.”

Market Awards

• Market Awards delas ut till de främsta företagen i de tio största branscherna i detaljhandeln.

• Fem områden granskas i detalj: Försäljnings- och resultattillväxt samt andra ekonomiska nyckeltal, kundnöjdhet, varumärkesstyrka och marknadsposition, innovationsförmåga och hållbarhetsarbete.

• Bolagsdata samlas in från Xtreme Insights och Better Business World Wide.

• Juryn består av:

Fredrik Lange, docent, avdelningen för marknad och strategi, Center of Retailing, Handelshögskolan i Stockholm.

Per Davidson, vd, Xtreme Insights.

Fredrik Siljelöf, analyschef Xtreme Insights.

Lina Schölin, vd Better Business World Wide.

Fredrik Svedjetun, chefredaktör Market.

Maja Florin, affärsområdeschef Di-gruppen Möten & koncept.

Läs här för mer information om tävlingen.

Dela artikeln:

Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev