Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Market Awards

Passionen för djur, natur och sport förenar finalisterna: ”Stolt över den upplevelse som vi levererar”

Passionen för djur, natur och sport förenar finalisterna: ”Stolt över den upplevelse som vi levererar”

Passion för djur, natur och sport. Det är gemensamt för Arken Zoo, Stadium och Naturkompaniet – våra finalister i kategorin Sport & fritid. Här berättar toppcheferna mer om sina verksamheter, vad de är mest stolta över och vad som gör dem till en vinnare. ”Vi lever som vi lär, och det märker kunderna”, säger en av dem.

Publicerad: 17 oktober 2022, 12:19

Ämnen i artikeln:

Market AwardsNaturkompanietStadiumArken Zoo

Henrik Hoffman, vd för Naturkompaniet, Karl Eklöd, vd för Stadium och Daniel Pettersson, Sverigechef för Arken Zoo.

Innehåll

Market Awards är den nya årliga tävlingen för den svenska detaljhandeln. Här är det företagens faktiska utveckling som står i fokus – och för att vinna krävs såväl starka ekonomiska nyckeltal som en god utveckling vad gäller varumärke, innovation, kundnöjdhet och hållbarhet.

Efter en omfattande research har Market Awards-juryn vaskat fram 30 finalister i 10 olika kategorier.

Här är de tre finalisterna i kategorin Sport & fritid:

Daniel Pettersson, Sverigechef för Arken Zoo.

Foto: Torbjörn Persson

Daniel Pettersson, Sverigechef, Arken Zoo

Vad skulle utmärkelsen Market Awards betyda för Arken Zoo?  
– Det skulle betyda mycket för hela företaget att få en bekräftelse på att det vi jobbat hårt och målmedvetet mot de senaste åren har varit uppskattat av våra kunder och gett oss en bra grund att bygga vidare på. 

Vad är ni mest stolt över det senaste året?  
– Vi har haft mod att testa olika saker för att kunna utvecklas. Att utbilda nya husdjursägare att få den bästa möjliga relationen till sina husdjur är superviktigt för oss. Bland annat har vi lanserat valp- och kattungeklubben där vi kan förmedla tips och råd. 

Vilket är Arken Zoos viktigaste fokus framåt?  
– Det absolut viktigaste för oss är att fortsätta skapa värde för våra kunder. Vi har haft en mycket stark genomsnittligt tillväxt de senaste fyra åren och det är viktigt att vi fortsätter vara där våra kunder finns. Både digitalt men även i fysiska butiker där vi upplever att vi gör stor skillnad genom att hjälpa djurägare. Vi kommer att fortsätta vår satsning på rådgivning och servicetjänster. 

Karl Eklöf, vd för Stadium.

Foto: Pressbild

Karl Eklöf, vd, Stadium

Vad skulle utmärkelsen Market Awards betyda för Stadium?  
– Vi tycker såklart att det är fantastiskt roligt att få uppmärksamhet för det jobb vi gör. 

Vad är du mest stolt över det senaste året?  
– Jag är stolt över den upplevelse och det kundmöte som vi levererar i våra butiker. Det är unikt.   

Branschen är inne i en turbulent tid. Hur agerar ni för att komma ut starkare på andra sidan?  
– Vi jobbar på enligt den plan vi har. Vi ska fortsätta öppna nya butiker och samtidigt investera i kundmötet och i kundupplevelsen oavsett om vi möter kunderna i våra fysiska butiker eller online.  

Vilket är Stadiums viktigaste fokus framåt?  
– Att fortsätta driva tillväxt samt att utveckla våra egna varumärken Soc & Everest ytterligare. För att lyckas behöver vi fortsätta utveckla oss, hålla upp vår innovationsanda och nyfikenhet och aldrig luta oss tillbaka och känna oss nöjda. 

Henrik Hoffman, vd för Naturkompaniet.

Foto: Martin Stenmark

Henrik Hoffman, vd, Naturkompaniet

Vad gör er till värdiga vinnare av priset?  
– Vi står upp för våra värderingar som är djupt rotade i vår värdegrund och vi jobbar strukturerat med kombinationen av långsiktig strategi och taktik – och alltid med stort hjärta och passion för människor, djur och natur. Vi lever som vi lär, och det märker kunderna.   

Vad är du mest stolt över det senaste året?  
– Att vi under året har vi byggt upp avdelningar för vård och reparation och har nu ”Vårda & Reparera” i alla våra butiker. Vi är också väldigt stolta över hur snabbt vi lyckades med vår insamling till de drabbade i Ukraina.   

Hur jobbar ni för att vara en attraktiv arbetsgivare?  
– Egentligen precis på samma sätt som vi jobbar för att vara attraktiva mot våra kunder. Genom att arbeta för att vara autentiska, ansvarstagande och inspirerande. Vi strävar efter en kultur där allas tankar och idéer räknas och där man alltid kan känna närhet till kollegor inom hela företaget. Vi är en platt organisation, där medarbetarna är med och sätter affärsmål och vill inte ha hierarkier. 

Vinnarna i Market Awards koras i anslutning till Markets och Dagens Industris stora konferens Retail Arena på Grand Hôtel i Stockholm. Här kan du läsa mer om Market Awards-galan och anmäla ditt företag.

Tävlingen genomförts av Market i samarbete med våra partners Xtreme Insight, Better Business samt Center for Retailing vid Handelshögskolan i Stockholm. Tidningen Aktuell Hållbarhet har också hjälpt till med en analys av företagens hållbarhetsarbete.

Pontus Edman

Dela artikeln:


Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev