Market Awards
Panduro årets vinnare inom Barn, lek och hobby: ”Otroligt kul”
Publicerad: 19 oktober 2022, 17:29
Panduros representanter.
Foto: Pax Engström Nyström
Panduro kammar hem förstaplatsen inom kategorin Barn, Lek & Hobby på Market Awards. Stark tillväxt och egentutvecklade sortimentet var delar av juryns motivering. ”Otroligt kul”, säger Philip Mossinger, marknadschef.
Först ut att koras som vinnare inom sin kategori var Panduro, som stod som finalist inom branschkategorin Barn, Lek & Hobby tillsammans med Jollyroom och Gävlebaserade Partykungen, som grundaren Joel Svensson nyligen sålde till brittiska Amscan International.
Vd Rickard Kemfors och marknadschefen Philip Mossinger tog emot priset på scen i Spegelhallen på Grand Hôtel i Stockholm, där Market Awards delar ut årets priser vid en middag med representanter från alla finalister.
– Det här är otroligt kul. Jag vet inte vad jag ska säga... det här blir väl lite av en sportintervju. Vi passar ju sällan in i någon specifik kategori så det här är extra roligt, säger Philip Mossinger på scenen.
Vd Rickard Kemfors fyller i:
– Vi har arbetat mycket med köp- och kundresan och har lagt fokus på att knyta ihop de delarna, säger han.
På frågan om bolaget har gjort något dåligt svarar han:
– Det är klart man gör. Man är ju aldrig bättre än vad man var förra veckan.
Juryns motivering lyder:
”Årets vinnare har pysslat ihop både en stark tillväxt och god lönsamhet med investeringar i expansion online utan att ge upp omsorgen om de fysiska butikerna. En intern utbildningssatsning har under året gett utdelning i form av fin tillväxt i butik. Det egenutvecklade sortiment är ett vinnande koncept som kunderna har tagit till sitt hjärta.”
Fakta. MARKET AWARDS
• Market Awards delas ut till de främsta företagen i de tio största branscherna i detaljhandeln.
• Fem områden granskas i detalj: Försäljnings- och resultattillväxt samt andra ekonomiska nyckeltal, kundnöjdhet, varumärkesstyrka och marknadsposition, innovationsförmåga och hållbarhetsarbete.
• Bolagsdata samlas in från Xtreme Insights och Better Business World Wide.
• Juryn består av:
Fredrik Lange, docent, avdelningen för marknad och strategi, Center of Retailing, Handelshögskolan i Stockholm.
Per Davidson, vd, Xtreme Insights.
Fredrik Siljelöf, analyschef Xtreme Insights.
Lina Schölin, vd Better Business World Wide.
Fredrik Svedjetun, chefredaktör Market.
Maja Florin, affärsområdeschef Di-gruppen Möten & koncept.
Läs här för mer information om tävlingen.