Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Market Awards

Modeaktörerna som vill klä sig som vinnare: ”Vi har haft en rekordstark tillväxt”

Modeaktörerna som vill klä sig som vinnare: ”Vi har haft en rekordstark tillväxt”

Lindex, Lager 157 och Dressmann, som klär tusentals svenskar, är finalister Market Awards kategori Kläder & mode. Här berättar toppcheferna vad som gör dem till en vinnare – och hur de ska fortsätta vara det i en orolig tid. ”Vi lägger all energi på att påverka det vi kan påverka.”

Publicerad: 13 oktober 2022, 14:19

Ämnen i artikeln:

Market AwardsLindexLager 157Dressmann

Morgan Olsson, Sverigechef för Dressmann, Susanne Ehnbåge, vd för Lindex, och Stefan Palm, vd för Lager 157.

Innehåll

Market Awards är den nya årliga tävlingen för den svenska detaljhandeln. Här är det företagens faktiska utveckling som står i fokus – och för att vinna krävs såväl starka ekonomiska nyckeltal som en god utveckling vad gäller varumärke, innovation, kundnöjdhet och hållbarhet.

Efter en omfattande research har Market Awards-juryn vaskat fram 30 finalister i 10 olika kategorier. 

Här är de tre finalisterna i kategorin Kläder & mode:

Susanne Ehnbåge, vd för Lindex.

Foto: Anna Sigvardsson Högborg

Susanne Ehnbåge, vd, Lindex

Vad gör er till värdiga vinnare av priset?
– Vi har haft en framgångsrik utveckling och rekordstark tillväxt där vi har lyckats växa både hållbart och lönsamt. Genom att svara på våra kunders behov med vårt erbjudande, våra kanaler såväl digitala som fysiska, samt timing har vi kunnat sälja fler varor till fullt pris och minskat våra klimatutsläpp samtidigt som vi har ökat vår omsättning och vårt resultat.  

Vad anser du är viktigast för att som bolag vara en bra förebild inom handeln?
– Att visa på att lönsamhet och hållbarhet går hand i hand. För oss är det viktigt att vara drivande i omställningen till en mer hållbar industri.   

Branschen är inne i en turbulent tid. Hur agerar ni för att komma ut starkare på andra sidan?  
– Med allt som händer i vår omvärld är det viktigare än någonsin att vi är lyhörda för våra kunders behov och att vi fortsätter vara snabbfotade, flexibla och öppna för förändring. Att prioritera initiativ och ha ett kostnadsfokus i allt vi gör samtidigt som vi fortsätter testa, ta lärdom och få insikter för att fortsätta utveckla vårt erbjudande. 

Stefan Palm, vd för Lager 157.

Foto: Pressbild

Stefan Palm, vd, Lager 157

Vad skulle utmärkelsen Market Awards betyda för Lager 157?
– Det skulle vara ett erkännande och något för personalen att vara stolta över.  

Vad är du mest stolt över det senaste året?
– Att vi har tagit våra nya marknader, Norge och Finland, till lönsamhet samtidigt som vi investerat ganska mycket. Vi har också bevisat vår affärsmodell, både före, under och efter pandemin.   

Hur jobbar ni för att vara en attraktiv arbetsgivare?
– Vi arbetar med att ha en tydlig vision och ett tydligt uppdrag för var och en i organisationen. Ambitionen är att alla våra medarbetare skall få utvecklas till sitt bästa, i linje med var och ens ambitioner och mål.  

Branschen är inne i en turbulent tid. Hur agerar ni för att komma ut starkare på andra sidan?  
– Oavsett tid och marknadsförutsättningar fokuserar vi varje dag på att skapa bästa möjliga produkt och erbjudande till våra kunder. Vi lägger all energi på att påverka det vi kan påverka, inte se problem i marknaden.   

Morgan Olsson, Sverigechef för Dressmann.

Foto: Pressbild

Morgan Olsson, Sverigechef, Dressmann

Vad skulle utmärkelsen Market Awards betyda för Dressmann?  
– Vi är tacksamma över nomineringen och den betyder mycket i sig. Utmärkelsen Market Awards skulle bli en symbol för att vi når fram och att marknaden uppfattar oss precis som vi hoppas på.  

Vad är du mest stolt över det senaste året?  
– Att vi lyckats tackla de stora och snabba svängningarna som varit i marknaden sista tiden. Det beror på att vi har så engagerade medarbetare och en kultur där vi ställer upp för varandra. 

Vad anser du är viktigast för att som bolag vara en bra förebild inom handeln?
– Jag tror att det är viktigt att man är lyhörd, ödmjuk och anpassningsbar gentemot sina kunder. Att man hela tiden är transparent och ser till kundens bästa, oavsett vad det innebär för bolaget.  

Vilket är Dressmanns viktigaste fokus framåt?
– Att ständigt utveckla oss tillsammans med våra kunder. Att se till deras behov, önskemål och vara lyhörda när marknaden ändras. 

Vinnarna i Market Awards koras i anslutning till Markets och Dagens Industris stora konferens Retail Arena på Grand Hôtel i Stockholm. Här kan du läsa mer om Market Awards-galan och anmäla ditt företag.

Tävlingen genomförts av Market i samarbete med våra partners Xtreme Insight, Better Business samt Center for Retailing vid Handelshögskolan i Stockholm. Tidningen Aktuell Hållbarhet har också hjälpt till med en analys av företagens hållbarhetsarbete.

Pontus Edman

Dela artikeln:


Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev