onsdag7 juni

Kontakt

Annonsera

Sök

Starta din prenumeration

Prenumerera

Market Awards

Lyko tar hem segern i Hälsa & Skönhet: ”Människor kommer att fortsätta tvätta håret”

Publicerad: 19 oktober 2022, 17:31

Tom Törnblom och Erika Lyko. Foto: Pax Engström

I kategorin Hälsa & Skönhet tar Lyko hem den åtråvärda förstaplatsen. Detta på grund av företagets utbredda och offensiva hållbarhetsarbete bland annat.

Ämnen i artikeln:

Market AwardsLyko

Loke Westberg

loke.westberg@bonniernews.se


Trots en hård fajt med med Apotea och Rituals så kunde till slut Lyko se sig som vinnare i kategorin Hälsa & Skönhet.

Lykos representanter utgjordes av hållbarhetschefen Tom Thörnblom och studioansvarige Erika Lyko, de båda var med upp på scenen i Spegelsalen på Grand Hôtel för att ta emot priset.

Att juryns val föll på just Lyko motiveras med orden:

”Årets vinnare sticker ut på mer än ett sätt. Tillväxten är enorm, hållbarhetsarbetet är offensivt och kundupplevelsen är exemplarisk. Vår vinnare går sin egen väg, ökar stadigt styrkan i varumärket och sprängde under fjolåret sin andra miljardvall i försäljning. Enda smolket i bägaren var när sajten kraschade – för att kundernas intresse var för stort.”

I en vinnarintervju på scenen befäster Tom Thörnblom segern:

– Lyko är från Vansbro och är den största arbetsgivaren, medarbetarna är väldigt viktiga. Vi tittar alltid efter hur vi kan bli bättre, säger han.

Att Lyko spräckt sin andra miljardvall ingjuter framtidstro i bolaget, trots ett mer osäkert läge i handeln än vad vi sett på länge.

– Vi har stor framtidstro, det är en pågående resa som jag ser fram emot att fortsätta. Trots allt som händer i världen ser vi fram emot det som väntar. Människor kommer att fortsätta tvätta håret, säger Erika Lyko.

FAKTA. Market Awards

• Market Awards delas ut till de främsta företagen i de tio största branscherna i detaljhandeln.

• Fem områden granskas i detalj: Försäljnings- och resultattillväxt samt andra ekonomiska nyckeltal, kundnöjdhet, varumärkesstyrka och marknadsposition, innovationsförmåga och hållbarhetsarbete.

• Bolagsdata samlas in från Xtreme Insights och Better Business World Wide.

• Juryn består av:

Fredrik Lange, docent, avdelningen för marknad och strategi, Center of Retailing, Handelshögskolan i Stockholm.

Per Davidson, vd, Xtreme Insights.

Fredrik Siljelöf, analyschef Xtreme Insights.

Lina Schölin, vd Better Business World Wide.

Fredrik Svedjetun, chefredaktör Market.

Maja Florin, affärsområdeschef Di-gruppen Möten & koncept.

Läs här för mer information om tävlingen.

 

 

Dela artikeln:

Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev