Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Market Awards

Lindex klär sig i guld – står som vinnare: ”Håller fast vid visionen”

Publicerad: 19 oktober 2022, 19:03

Susanne Ehnbåge och Linda Olsson firar segern i kategorin Kläder & Mode.

Foto: Pax Engström Nyström

Lindex vinner kategorin Kläder och mode i årets upplaga av Market Awards. Juryn imponeras av konkurrenskraften. ”Vi håller fast vid vår vision”, säger vd Susanne Ehnbåge.

Ämnen i artikeln:

LindexMarket AwardsKläderLager 157Dressmann

Isidor Beslic

isidor.beslic@bonniernews.se


Prisjuryn utser Lindex som vinnare i kategorin Kläder och mode under Market Awards. De andra två finalisterna var Dressman och Lager 157.

Juryn lyfter fram bolagets förmåga att navigera i den tuffa konkurrensen – och faktumet att man stärkt sin position i relation till konkurrenterna. 

– Kul och härligt, säger vd Susanne Enhbåge på scen.

– Vi håller fast vid vår vision, att stärka kvinnor, och satsar tillsammans med nya start-ups inom 'femtech'. Och så ska vi öka försäljningen och vinsten parallellt med det.

Juryns motivering lyder i sin helhet:

”Vår vinnare har i stenhård konkurrens spöat marknaden och tydligt stärkt sin position i relation till konkurrenterna. Bakom den starka utvecklingen ligger spännande och innovativa satsningar, ett tydligt kundfokus och ett framgångsrikt arbete med både fysiska butiker och e-handeln.”

Market Awards

• Market Awards delas ut till de främsta företagen i de tio största branscherna i detaljhandeln.

• Fem områden granskas i detalj: Försäljnings- och resultattillväxt samt andra ekonomiska nyckeltal, kundnöjdhet, varumärkesstyrka och marknadsposition, innovationsförmåga och hållbarhetsarbete.

• Bolagsdata samlas in från Xtreme Insights och Better Business World Wide.

• Juryn består av:

Fredrik Lange, docent, avdelningen för marknad och strategi, Center of Retailing, Handelshögskolan i Stockholm.

Per Davidson, vd, Xtreme Insights.

Fredrik Siljelöf, analyschef Xtreme Insights.

Lina Schölin, vd Better Business World Wide.

Fredrik Svedjetun, chefredaktör Market.

Maja Florin, affärsområdeschef Di-gruppen Möten & koncept.

Läs här för mer information om tävlingen.

Dela artikeln:

Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev