Market Awards
Lindex klär sig i guld – står som vinnare: ”Håller fast vid visionen”
Publicerad: 19 oktober 2022, 19:03
Susanne Ehnbåge och Linda Olsson firar segern i kategorin Kläder & Mode.
Foto: Pax Engström Nyström
Lindex vinner kategorin Kläder och mode i årets upplaga av Market Awards. Juryn imponeras av konkurrenskraften. ”Vi håller fast vid vår vision”, säger vd Susanne Ehnbåge.
Prisjuryn utser Lindex som vinnare i kategorin Kläder och mode under Market Awards. De andra två finalisterna var Dressman och Lager 157.
Juryn lyfter fram bolagets förmåga att navigera i den tuffa konkurrensen – och faktumet att man stärkt sin position i relation till konkurrenterna.
– Kul och härligt, säger vd Susanne Enhbåge på scen.
– Vi håller fast vid vår vision, att stärka kvinnor, och satsar tillsammans med nya start-ups inom 'femtech'. Och så ska vi öka försäljningen och vinsten parallellt med det.
Juryns motivering lyder i sin helhet:
”Vår vinnare har i stenhård konkurrens spöat marknaden och tydligt stärkt sin position i relation till konkurrenterna. Bakom den starka utvecklingen ligger spännande och innovativa satsningar, ett tydligt kundfokus och ett framgångsrikt arbete med både fysiska butiker och e-handeln.”
Market Awards
• Market Awards delas ut till de främsta företagen i de tio största branscherna i detaljhandeln.
• Fem områden granskas i detalj: Försäljnings- och resultattillväxt samt andra ekonomiska nyckeltal, kundnöjdhet, varumärkesstyrka och marknadsposition, innovationsförmåga och hållbarhetsarbete.
• Bolagsdata samlas in från Xtreme Insights och Better Business World Wide.
• Juryn består av:
Fredrik Lange, docent, avdelningen för marknad och strategi, Center of Retailing, Handelshögskolan i Stockholm.
Per Davidson, vd, Xtreme Insights.
Fredrik Siljelöf, analyschef Xtreme Insights.
Lina Schölin, vd Better Business World Wide.
Fredrik Svedjetun, chefredaktör Market.
Maja Florin, affärsområdeschef Di-gruppen Möten & koncept.
Läs här för mer information om tävlingen.