Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Market Awards

Lekfull succé – cheferna på Panduro, Jollyroom och Partykungen jublar över finalplatserna i Market Awards

Lekfull succé – cheferna på Panduro, Jollyroom och Partykungen jublar över finalplatserna i Market Awards

Panduro, Jollyroom och Partykungen är de tre finalisterna i Market Awards kategori ”Barn, lek och hobby”. Här berättar företagens vd:ar om glädjen över finalplatsen – och om vad som ligger bakom framgångarna. ”De bolag som är bäst på att lösa problem kommer att vara vinnare framåt”, säger Mattias Jacobsson på Jollyroom.

Publicerad: 7 oktober 2022, 11:19

Ämnen i artikeln:

Panduro HobbyJollyroomMarket Awards

Glada finalister i Market Awards 2022: Rickard Kemfors, vd, Panduro, Mattias Jacobsson, vd, Jollyroom och Joel Svensson, vd, Partykungen.

Innehåll

Market Awards är den nya årliga tävlingen för den svenska detaljhandeln. Här är det företagens faktiska utveckling som står i fokus – och för att vinna krävs såväl starka ekonomiska nyckeltal som en god utveckling vad gäller varumärke, innovation, kundnöjdhet och hållbarhet.

Efter en omfattande research har Market Awards-juryn vaskat fram 30 finalister i 10 olika kategorier. 

Här är de tre finalisterna i kategorin ”Lek och hobby”:

Rickard Kemfors, vd, Panduro

Foto: Pressbild

Rickard Kemfors, vd, Panduro

Vad gör er till värdiga vinnare av priset?
– Att vi konsekvent arbetat med en symbios av fysisk handel och näthandel. Och så har vi en drivkraft och kompetens som skapar ett unikt sortiment, kunderna tycker om oss. Det är skoj att besöka Panduro. 

Vilken prestation är ni mest stolt över det senaste året?
– Att vi vidareutvecklat oss inom HR. Vi har nu en egen Panduro Academy. Tillsammans med en rad andra åtgärder har det skapat en fin tillväxt i fysisk butik. 

Hur jobbar ni för att vara en attraktiv arbetsgivare?
– I grunden genom att ha väl definierade roller med tydliga målsättningar. Alla skall förstå vad som är viktigt men också hur väl vi lyckas. Vidare så är det viktigt med ett ledarskap som skapar trygghet och trivsel. Vi mäter vårt ledarskap löpande och arbetar aktivt med att utveckla det vi kan göra bättre. Sedan finns det ju ett antal hygienfaktorer som lön, arbetstider och så vidare, självklart måste vi ligga på en rimlig nivå för att kunna rekrytera ny personal och behålla motivationen hos alla våra anställda över tid.  

LÄS OCKSÅ: Panduros plan – efter ägarbytet: Ska inta nya marknader och nå 1,5 miljarder i omsättning

Mattias Jacobsson, vd, Jollyroom

Mattias Jacobsson, vd, Jollyroom

Vad skulle utmärkelsen Market Awards betyda för ert bolag?  
– Ett fantastiskt erkännande, inte minst till all personal som jobbar stenhårt varje dag för att överträffa kundens förväntningar.   

Vad anser du är viktigast för att som bolag vara en bra förebild inom handeln?  
– Som jag ser det så bör innovation, nytänkande och mod i kombination med en kundfokuserad kultur vara viktiga beståndsdelar för att bedömas som en god förebild.   

Branschen är inne i en turbulent tid. Hur agerar ni för att komma ut starkare på andra sidan?  
– Vi ska bli ännu bättre på att prioritera vår tid och våra initiativ i kombination med fokus på kassaflöde, riskminimering och lönsamhet. Sist men inte minst, våga vara innovativa och fortsätta satsa på en fantastisk kundupplevelse.   

Vilket är ert bolags viktigaste fokus framåt?  
– Att fortsätta med ”business as usual”, att lösa de problem och utmaningar som dyker upp på ett effektivt och pragmatiskt sätt. De bolag som är bäst på att lösa problem kommer att vara vinnare framåt.   

LÄS OCKSÅ: Så vill vd Mattias Jacobsson lyfta Jollyroom: ”En otrolig fördel” 

 

Joel Svensson, vd, Partykungen

Foto: Fotograf Peter Cederling

Joel Svensson, vd, Partykungen

Vad skulle utmärkelsen Market Awards betyda för ert bolag?  
– Otroligt mycket! Vi är ett förhållandevis litet bolag där varje medarbetares insats räknas och gör skillnad. Den här typen av utmärkelser är bland det finaste kvitto vi kan få.  

Vilken prestation är ni mest stolta över det senaste året?   
– Vi är otroligt stolta över att vi, trots alla utmaningar med pandemi, krig i Ukraina och den höga inflationen, fortsätt växa och med god lönsamhet dessutom.  

Vad anser du är viktigast för att som bolag vara en bra förebild inom handeln?
– Att sätta kunderna i första rummet. Ett företag som ger förstklassig service, bjuder på massor av inspiration och ser till att hjälpa kunden till ett bra köp utifrån kundens behov, snarare än sina egna marginaler. Det är först när kunden fått sina varor och känner att dom gjort ett bra köp som vi som företag har lyckats.  

Vilket är ert bolags viktigaste fokus framåt?  
Lönsam tillväxt. Vi drar nu ner på tillväxttakten något för att nå en högre lönsamhet. Vi tror att det är en förutsättning att kunna leverera goda resultat framöver för att överleva även när det blir tuffare tider. 

LÄS OCKSÅ: Kungen av party om försäljningen: ”Första gången jag får en anställning i ett annat bolag än mitt” 

Vinnarna i Market Awards koras i anslutning till Markets och Dagens Industris stora konferens Retail Arena på Grand Hôtel i Stockholm. Här kan du läsa mer om Market Awards-galan och anmäla ditt företag.

Tävlingen genomförts av Market i samarbete med våra partners Xtreme Insight, Better Business samt Center for Retailing vid Handelshögskolan i Stockholm. Tidningen Aktuell Hållbarhet har också hjälpt till med en analys av företagens hållbarhetsarbete.

Pontus Edman

Dela artikeln:


Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev