Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Market Awards

Lågprisjättarna tänker inte backa: ”För oss finns det bara ett sätt i dessa turbulenta tider”

Lågprisjättarna tänker inte backa: ”För oss finns det bara ett sätt i dessa turbulenta tider”

Stora och starka aktörer – som pressas av ökade inköpspriser och höjda kostnader. Då är det bara en sak som gäller: att fortsätta gasa. Rusta, Gekås och Biltema är våra finalister inom diversehandeln.

Publicerad: 18 oktober 2022, 06:32

Ämnen i artikeln:

Market AwardsRustaBiltemaGekås

Göran Westerberg, vd för Rusta, Adelina Voci, vice vd för Biltema och Patrik Levin, vd för Gekås.

Innehåll

Market Awards är den nya årliga tävlingen för den svenska detaljhandeln. Här är det företagens faktiska utveckling som står i fokus – och för att vinna krävs såväl starka ekonomiska nyckeltal som en god utveckling vad gäller varumärke, innovation, kundnöjdhet och hållbarhet.

Efter en omfattande research har Market Awards-juryn vaskat fram 30 finalister i 10 olika kategorier.

Här är de tre finalisterna i kategorin Diversehandel:

Göran Westerberg, vd för Rusta.

Göran Westerberg, vd, Rusta

Vad skulle utmärkelsen Market Awards betyda för Rusta?  
– Det skulle signalera att vi levererar ett stort värde för våra kunder, likväl som ett erkännande i att våra medarbetares enträgna insatser varje dag leder till fantastiska resultat.  

Vad anser du är viktigast för att som bolag vara en bra förebild inom handeln?
– Vi vill kunna vara en förebild inom många områden, hållbarhet är bland det viktigaste och vi arbetar efter FN:s globala mål som vägledande princip. Vi försöker också göra det lätt för konsumenten att göra rätt. Samtidigt strävar vi efter att bli bättre. Det är en självklar ambition för oss och anledning till vår vision; att bli den mest pålitliga lågprisaktören i Europa.  

Vilket är Rustas viktigaste fokus framåt?
– Vi ska även i fortsättningen ge våra kunder möjligheten att ”förnya och fylla på hemmet till överraskande låga priser”. Det genom fortsatt fokus på tillväxt, kontinuerliga förbättringar, utveckling av Rustas erbjudande och varuhus samt fortsatt effektiva inköps- och varuförsörjningsfunktioner. 

Patrik Levin, vd för Gekås.

Patrik Levin, vd, Gekås

Vad skulle utmärkelsen Market Awards betyda för Gekås?  
– Vi är stolta och glada över nomineringen och att vinna Market Awards skulle vara en bekräftelse på att vår unika affärsmodell har sin givna plats i branschen.   

Hur jobbar ni för att vara en attraktiv arbetsgivare?  
– Vi utvecklar vår befintliga företagsskola för att ge medarbetarna kompetenslyft. För oss är det viktigt att vi är en arbetsplats där varje individ kan utvecklas och leva upp till sin potential och att varje medarbetare känner att de är en viktig del av bolaget. 

Branschen är inne i en turbulent tid. Hur agerar ni för att komma ut starkare på andra sidan?  
– Jag säger som Petter Stordalen: ”Enda gången vi backar är för att ta sats”. Ökade inköpspriser och transportkostnader och inte minst kraftigt höjda driftkostnader är en utmaning förbranschen. Vi vet dessutom att e-handeln ökar. För Gekås gäller det att fortsatt vara relevanta för kunden och erbjuda det man behöver till vardags och det som sätter guldkant på tillvaron till bästa möjliga pris och skapa fler skäl för resan.   

Adelina Voci, vice vd för Biltema.

Adelina Voci, vice vd, Biltema

Vad skulle utmärkelsen Market Awards betyda för Biltema?
– Nomineringen i sig gör oss både glada och stolta. I en bransch som är full av stora och duktiga företag är detta ett kvitto på att vår vision och vår enkla affärsidé fungerar väldigt bra. 

Hur jobbar ni för att vara en attraktiv arbetsgivare?
– Grunden för att vara en attraktiv arbetsgivare börjar med att kunna erbjuda en trygg, säker och stimulerande arbetsplats. Med vår expansionstakt söker vi konstant efter varuhusledare och nya medarbetare för att förverkliga vår vision. Möjligheter föds ur att vi är en självlärande organisation som naturligt utvecklar och säkrar grunden för Biltemas framtida ledare. 

Branschen är inne i en turbulent tid. Hur agerar ni för att komma ut starkare på andra sidan?
– För oss finns det bara ett sätt i dessa turbulenta tider: Att fortsätta etablera nya varuhus i samma – eller rentav högre – takt framöver. Att stärka vårt varumärke, hålla fast vid vår tydliga prisstrategi och fortsatt erbjuda produkter av mycket hög kvalitet.

Vinnarna i Market Awards koras i anslutning till Markets och Dagens Industris stora konferens Retail Arena på Grand Hôtel i Stockholm. Här kan du läsa mer om Market Awards-galan och anmäla ditt företag.

Tävlingen genomförts av Market i samarbete med våra partners Xtreme Insight, Better Business samt Center for Retailing vid Handelshögskolan i Stockholm. Tidningen Aktuell Hållbarhet har också hjälpt till med en analys av företagens hållbarhetsarbete.

Pontus Edman

Dela artikeln:


Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev