Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Market Awards

Kunderna har hittat till Willys mer än någonsin – nu prisas dagligvarujätten

Publicerad: 19 oktober 2022, 18:37

Foto: Pax Engström Nyström

Willys har gått starkt hela året och växt mer än marknaden. Nu kan lågprisjätten även fira vinsten i Market Awards kategori Livsmedel.

Ämnen i artikeln:

WillysLågpris

Axfoods flaggskepp Willys har ökat sin kundstock och knaprat marknadsandelar under året, något som lyfts i motiveringen till varför de är årets vinnare av Market Awards i kategorin Livsmedel.

Motiveringen lyder:

”I en tid av turbulens levererar årets vinnare ett relevant och smakfullt erbjudande som uppskattas av den starkt växande kundgruppen. Med stort kundfokus har kedjan fortsatt leverera fin tillväxt och tagit kliv på såväl den fysiska som digitala arenan. Att som storspelare också ta ansvar för en hållbar framtid är en självklarhet för årets vinnare.”

Tätt bakom Willys i kategorin hamnade Lidl och Coop.

– Stolthet och fina konkurrenter i kategorin, säger en hedrad representant som var med och tog emot priset på scenen.

Willys vd Thomas Evertsson menar att en svängande konjunktur passar butikskedjans koncept och att de har en god kombination av fysiskt och online.

– Vi tror på konceptet, säger han under mottagandet av förstapriset.

Under ceremonin kom även det stigande priset på Bregott på tal, något som Thomas Evertsson adresserade med ett exempel på en Bregott-kampanj där Willys sålt flera hundratusentals fler paket än prognosen.

FAKTA. Market Awards

• Market Awards delas ut till de främsta företagen i de tio största branscherna i detaljhandeln.

• Fem områden granskas i detalj: Försäljnings- och resultattillväxt samt andra ekonomiska nyckeltal, kundnöjdhet, varumärkesstyrka och marknadsposition, innovationsförmåga och hållbarhetsarbete.

• Bolagsdata samlas in från Xtreme Insights och Better Business World Wide.

• Juryn består av:

Fredrik Lange, docent, avdelningen för marknad och strategi, Center of Retailing, Handelshögskolan i Stockholm.

Per Davidson, vd, Xtreme Insights.

Fredrik Siljelöf, analyschef Xtreme Insights.

Lina Schölin, vd Better Business World Wide.

Fredrik Svedjetun, chefredaktör Market.

Maja Florin, affärsområdeschef Di-gruppen Möten & koncept.

 

Läs här för mer information om tävlingen.

Dela artikeln:

Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev