Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Market Awards

Hemelektronikjättarna som gör upp om Market Awards: ”Väldigt viktiga parametrar som står till grund”

Hemelektronikjättarna som gör upp om Market Awards: ”Väldigt viktiga parametrar som står till grund”

Inet, Elgiganten och Kjell & Company är finalister i Market Awards kategori Hemelektronik. Här berättar vd:arna för respektive bolag om sitt framgångsrecept – och vad det skulle betyda att vinna. ”En viktig bekräftelse på att vårt arbete syns och märks”

Publicerad: 12 oktober 2022, 12:40

Ämnen i artikeln:

InetElgigantenKjell & CompanyMarket Awards

Niclas Eriksson, vd för Elgiganten, Erik Wickman, vd för Inet och Andreas Rylander, vd för Kjell & Company.

Innehåll

Market Awards är den nya årliga tävlingen för den svenska detaljhandeln. Här är det företagens faktiska utveckling som står i fokus – och för att vinna krävs såväl starka ekonomiska nyckeltal som en god utveckling vad gäller varumärke, innovation, kundnöjdhet och hållbarhet.

Efter en omfattande research har Market Awards-juryn vaskat fram 30 finalister i 10 olika kategorier. 

Här är de tre finalisterna i kategorin Hemelektronik:

Erik Wickman, vd för Inet.

Erik Wickman, vd, Inet

Vad skulle utmärkelsen Market Awards betyda för Inet?  
– Det är väldigt viktiga parametrar som står till grund för utmärkelsen så det vore ett stort erkännande och kvitto på att många års slit även uppmärksammas av branschmedia. Vi är stolta över att blivit nominerade, skulle vi vinna vore det otroligt häftigt. 

Hur jobbar ni för att vara en attraktiv arbetsgivare?  
– En stark företagskultur är avgörande för att lyckas få engagerade medarbetare. Vi anordnar bland annat utbildningsdagar och mycket aktiviteter både under och efter arbetstid. Vi har också en uttalad strategi att man på Inet kan bli hur bra du vill och växa inom bolaget. Merparten av vår ledningsgrupp har börjat på butiksgolvet.  

Branschen är inne i en turbulent tid. Hur agerar ni för att komma ut starkare på andra sidan?  
– Med fokus på kärnverksamheten, i dessa tider blir det viktigt att inte tappa marknadsandelar där man har störst volym och fortsätta våga satsa på projekt som bär frukt när det väl vänder. För vår del handlar det exempelvis om att bredda sortimentet. 

Niclas Eriksson, vd för Elgiganten.

Niclas Eriksson, vd, Elgiganten

Vad gör er till värdiga vinnare av priset?  
– Vi är först och främst stolta över att vara en av finalisterna. Skulle detta leda till vinst så skulle det vara en viktig bekräftelse på att vårt arbete syns och märks. Trots den tuffa marknaden har vi gjort ett rekordresultat det gångna året och samtidigt fortsatt vår utvecklingsresa där vi både stärkt vårt erbjudande, ökat hållbarhetsarbetet och lanserat en ny e-handelsplattform och nya butiker. 

Vad är du mest stolt över det senaste året?  
– Jag är väldigt stolt över det gedigna hållbarhetsarbete som vi nu presenterar där vi både tar ansvar för våra leverantörers arbete och möjliggör en rad nya tjänster som gör det lättare för konsumenterna att återvinna, återanvända eller laga sina produkter.  

Vilket är Elgigantens viktigaste fokus framåt?  
– Att hantera den omvärld vi lever i och samtidigt hålla i våra viktiga framtidssatsområden för att utveckla Elgiganten och branschen än mer mot en flexibel omnikanal på kundens villkor med hållbara sätt att ta del av teknikens underbara värld. 

Andreas Rylander, vd för Kjell & Company.

Andreas Rylander, vd, Kjell & Company

Vad skulle utmärkelsen Market Awards betyda för Kjell & Company?  
– Det hade varit fantastiskt roligt och ett betyg på att konsumenterna uppskattar oss och vår affärsmodell. Det ger mig och alla mina ”Kjellegor” extra energi att fortsätta utveckla kundservice i världsklass.  

Vad är du mest stolt över det senaste året?  
– Vår tillgänglighet mot våra kunder. Det har varit några väldigt händelserika år i omvärlden där vi som bolag har bevisat vår inneboende entreprenörskraft. Med allt från liveshopping och videosamtal med rådgivare via vår hemsida till mikrobutiker och samarbetskonceptet Kjell Express har vi utvecklat en rad nya unika lösningar för att finnas tillgängliga för kunden där och när den behöver oss som mest.  

Vilket är Kjell & Companys viktigaste fokus framåt?  
– Kunden! Vårt fokus framåt ligger på att stärka vår omnikanalsplattform med samarbeten, fler service points och ett kanaloberoende kundmöte för att alltid finnas tillgängliga för våra kunder och förbättra deras liv genom teknik. 

Vinnarna i Market Awards koras i anslutning till Markets och Dagens Industris stora konferens Retail Arena på Grand Hôtel i Stockholm. Här kan du läsa mer om Market Awards-galan och anmäla ditt företag.

Tävlingen genomförts av Market i samarbete med våra partners Xtreme Insight, Better Business samt Center for Retailing vid Handelshögskolan i Stockholm. Tidningen Aktuell Hållbarhet har också hjälpt till med en analys av företagens hållbarhetsarbete.

Pontus Edman

Dela artikeln:


Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev