Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Market Awards

Här är finalisterna som ser kunden: ”Bara de bolag som ger den bästa servicen kommer att överleva”

Här är finalisterna som ser kunden: ”Bara de bolag som ger den bästa servicen kommer att överleva”

Kundmötet, kundmötet, kundmötet. När finalisterna i kategorin Optiker och accessoarer. sammanfattar viktigaste fokus framåt råder det ingen tvekan om vad som är mest avgörande. Här berättar toppcheferna från Synsam, Iduna och Synoptik mer om sitt framgångsrecept.

Publicerad: 18 oktober 2022, 12:03

Ämnen i artikeln:

Market AwardsSynsamSynoptik

Håkan Lundstedt, koncernchef för Synsam, Katja Warborn, divisionschef för Iduna, och Roland Olsson, vd för Synoptik.

Innehåll

Market Awards är den nya årliga tävlingen för den svenska detaljhandeln. Här är det företagens faktiska utveckling som står i fokus – och för att vinna krävs såväl starka ekonomiska nyckeltal som en god utveckling vad gäller varumärke, innovation, kundnöjdhet och hållbarhet.

Efter en omfattande research har Market Awards-juryn vaskat fram 30 finalister i 10 olika kategorier.

Här är de tre finalisterna i kategorin Optik & accessoarer:

Håkan Lundstedt, koncernchef för Synsam.

Håkan Lundstedt, koncernchef, Synsam

Vad skulle utmärkelsen Market Awards betyda för Synsam?  
– Det är ett erkännande för det fantastiskt fina lagarbete vi varje dag genomför på Synsam. 

Vad är du mest stolt över det senaste året?  
– Vår hemflytt av produktionen från Asien till vårt nya produktions- och innovationscenter på Frösön i Jämtland. På mindre än två år har vi gått från ord till handling och satt upp Nordens första moderna och storskaliga produktion för glasögonbågar. Den första kollektionen, Jämtö, som rullade ut till butikerna i september gör mig och hela Synsam mycket stolta.  

Vad anser du är viktigast för att som bolag vara en bra förebild inom handeln?
– Receptet är enkelt: Tag hand om dina medarbetare, då kommer engagemanget för kund och därmed resultatet.  

Vilket är Synsams viktigaste fokus framåt?  
– Som alltid – kunden och att hjälpa människor med deras behov. Detta i kombination med Synsams satsning på närproducerade glasögonbågar från Frösön kommer att stärka vårt erbjudande och göra oss attraktiva för både kund, medarbetare och investerare. 

Roland Olsson, vd för Synoptik.

Roland Olsson, vd, Synoptik

Vad skulle utmärkelsen Market Awards betyda för Synoptik?  
– För oss skulle det vara ytterligare ett kvitto på att vårt långsiktiga arbete har gett märkbara resultat. Det skapar stolthet i vår organisation samtidigt som det förstås stärker varumärket Synoptik ytterligare.     

Branschen är inne i en turbulent tid. Hur agerar ni för att komma ut starkare på andra sidan?  
– Vi står just nu på randen till en lågkonjunktur som redan nu påverkar hushållens vilja att konsumera. Här gäller det för oss att fortsätta vara relevanta och erbjuda alternativ som passar alla plånböcker. Som alltid gäller det att vara lyhörd för konsumenternas önskningar och preferenser och att snabbt kunna förändra och anpassa sina koncept och lösningar efter förändrade behov. 

Vilket är Synoptiks viktigaste fokus framåt?  
– I det stora hela gäller det att kombinera digitala möjligheter med det fysiska kundmötet för att skapa en så bra kundupplevelse som möjligt, oavsett kanal. Den aktör som gör det bäst kommer vara vinnaren på marknaden. 

Katja Warborn, divisionschef för Iduna.

Katja Warborn, divisionschef, Iduna

Vad skulle utmärkelsen Market Awards betyda för Iduna?
– Nomineringen är ett bevis på att vårt arbete syns och uppmärksammas av andra. Skulle vi vinna vore det fantastiskt för alla medarbetare.  

Vad är ni mest stolt över det senaste året?
– Pandemin har varit utmanande men jag är stolt över hur vi har fortsatt leverera tillväxt. Det är viktigt att lyssna på kunden och vi ser alltid en möjlighet att utvecklas.  

Branschen är inne i en turbulent tid. Hur agerar ni för att komma ut starkare på andra sidan?  
– För oss handlar det egentligen två saker, att följa upp verksamheten och kundernas behov och att därefter agera snabbt. Det gör att vi kan fortsätta vara ett starkt och konkurrenskraftigt bolag framåt och se till att våra kunders drömmar går i uppfyllelse.  

Vilket är Idunas viktigaste fokus framåt?
– Att fortsätta fokusera på kunden och ge den bästa möjliga servicen. Kundbemötandet kommer att bli ännu viktigare i framtiden och bara de bolag som ger den bästa servicen och tar bäst hand om kunderna kommer att överleva.

Vinnarna i Market Awards koras i anslutning till Markets och Dagens Industris stora konferens Retail Arena på Grand Hôtel i Stockholm. Här kan du läsa mer om Market Awards-galan och anmäla ditt företag.

Tävlingen genomförts av Market i samarbete med våra partners Xtreme Insight, Better Business samt Center for Retailing vid Handelshögskolan i Stockholm. Tidningen Aktuell Hållbarhet har också hjälpt till med en analys av företagens hållbarhetsarbete.

Pontus Edman

Dela artikeln:


Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev