måndag5 juni

Kontakt

Annonsera

Sök

Starta din prenumeration

Prenumerera

Market Awards

Här är alla vinnarna av Market Awards – de tog hem storslammen Årets retailföretag

Den första, men inte sista, upplagan av Market Awards är avslutad. Läs om vinnarna i de tio kategorierna samt vilken kedja som tog hem förstapriset Årets retailföretag.

Publicerad: 19 oktober 2022, 20:53

Ämnen i artikeln:

Market AwardsPanduro HobbyByggmaxLindexWillysInetRustaIkeaSynsamLykoArken Zoo

Alla vinnare tog plats på scen i slutet av festligheterna.

Foto: Pax Engström Nyström

Innehåll

Spelplanen är Sveriges retailmarknad och uppgörelsen skedde i Spegelsalen på Grand Hôtel i Stockholm under onsdagskvällen.

I tio olika kategorier korades vinnare bland retailföretag på den svenska marknaden – men prestigepriset Årets retailföretag tillföll bara ett av dem.

Här är hela listan:

Panduro

Philip Mossinger, marknadschef och Rickard Kemfors, vd.

Foto: Pax Engström Nyström

Först ut att koras som vinnare under Market Awards var Panduro, som stod som finalist inom branschkategorin Barn, Lek & Hobby tillsammans med Jollyroom och Gävlebaserade Partykungen.

– Vi har arbetat mycket med köp- och kundresan och har lagt fokus på att knyta ihop de delarna, sa vd Rickard Kemfors.

Läs mer här

Byggmax

Per Haraldsson, kommersiell chef och Elliot Lindberg, Sverigechef.

Foto: Pax Engström Nyström

Byggmax vann kategorin Bygghandel i årets upplaga av Market Awards, med motiveringen att bolaget ”byggt upp en stark tillväxttakt genom att hela tiden titta på expansionsmöjligheter i både när och fjärran”

– Det känns som att vi rullar ut nya koncept var och varannan vecka, sa kommersiella chefen Per Haraldsson på scenen.

Läs mer här.

Lindex

Susanne Ehnbåge, vd, och Linda Olsson, global marknadschef.

Foto: Pax Engström Nyström

Prisjuryn utsåg Lindex som vinnare i kategorin Kläder och mode under Market Awards. Därmed knep man förstaplatsen framför de andra två finalisterna, Dressman och Lager 157. 

– Kul och härligt, sa vd Susanne Enhbåge kort och gott.

Läs mer här.

Willys

Thomas Evertsson, vd, och Patrick Grabenbauer, marknadschef.

Foto: Pax Engström Nyström

Axfoods flaggskepp Willys har ökat sin kundstock och knaprat marknadsandelar under året, något som lyfts i motiveringen till varför de är årets vinnare av Market Awards i kategorin Livsmedel.

– Vi tror på konceptet, sa vd Thomas Evertsson under prisceremonin.

Läs mer här.

Inet

Erik Wickman, vd och Jonas Hagströmer.

Foto: Pax Engström Nyström

Uppstickaren Inet utsågs till vinnare på Markets Awards i kategorin Hemelektronik, där man mötte tuff konkurrens i form av storspelarna Elgiganten och Kjell & Company. Juryn slog fast: ”Imponerande siffror och ett ”nytänk som imponerar.”

– Jag ser att det finns möjligheter och tror att det kommer bli tuffare än andra än för oss. Vi kan ta marknadsandelar och slå de stora på fingrarna, sa vd Erik Wickman i en skämtsam pik till konkurrenterna i Spegelsalen.

Läs mer här.

Rusta

Vd Göran Westerberg med medarbetare.

Foto: Pax Engström Nyström

Till Market Awards kanske största jubel korades Rusta till vinnare inom kategorin Diversehandel, där finalisterna Gekås och Biltema fick se sig besegrade av lågprisjätten.

– Vi märker att kunderna blir mer rationella och tittar på prislappen i större utsträckning, sa vd Göran Westerberg.

Läs mer här.

Ikea

Graeme Smith och Cecilia Gårdnäs Fritzon på Ikea.

Foto: Pax Engström Nyström

Svenska möbeljätten Ikea vann kategorin Hus & Hem. Möbeljättens vinst motiveras med att man tagit stora kliv framåt, bland annat i och med etableringen av cityvaruhuset i Gallerian, utan att göra avkall på på det grundläggande.

– Gallerian är fantastisk, sa Stockholmschefen Graeme Smith. 

Läs mer här.

Synsam

Vd Håkan Lundstedt och medarbetare.

Foto: Pax Engström Nyström

Optikerkedjan Synsam tog platsen högst upp på prispallen i kategorin Optiker och accessoarer, med Iduna och Synoptik bredvid sig som finalister.

Vd Håkan Lundstedt, entrade scenen på Grand Hôtel tillsammans med delar av vad han själv kallar ”laget”.

– Hela laget ska med, hördes representanterna säga i jubelvrålet.

Läs mer här.

Lyko

Tom Thörnblom, kommunikations- och hållbarhetschef, och Erika Lyko, delägare och grundare.

Foto: Pax Engström Nyström

Lyko tog hem den åtråvärda förstaplatsen i kategorin Hälsa & Skönhet, trots en hård fajt med med Apotea och Rituals. 

Hållbarhetschefen Tom Thörnblom befäste segern:

– Lyko är från Vansbro och är den största arbetsgivaren, medarbetarna är väldigt viktiga. Vi tittar alltid efter hur vi kan bli bättre, sa han.

Läs mer här.

Arken Zoo

Daniel Pettersson, Sverigechef, och Sarah Frelin Ekvall, marknadschef.

Foto: Pax Engström Nyström

Arken Zoo blev årets vinnare i kategorin Sport och fritid, framför Stadium och Naturkompaniet. Juryn pekade på den offensiva driften och förmågan att finna nya möjligheter i sin motivering till utdelandet.

– Otroligt härligt. Och kul att få vinna över Naturkompaniet. Det är inte sant, sa Sverigechefen Daniel Petterson med glimten i ögat.

Läs mer här.

Årets retailföretag: Synsam

Synsam tog hem Årets retailföretag.

Foto: Pax Engström Nyström

Kvällens stora vinnare var Synsam, som vann både kategorin Optiker & accessoarer och det största priset av dem alla: Årets retailföretag.

Kedjans vd Håkan Lundstedt var märkbart glad när han åter fick kliva upp på scenen i spegelsalen på Grand Hôtel.

– Det känns ännu bättre den här gången, vi är stolta och jätteglada.

Läs mer här.

Isidor Beslic

Loke Westberg

Dela artikeln:


Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev