måndag25 september

Kontakt

Annonsera

Sök

Starta din prenumeration

Prenumerera

Market Awards

Eton, Lager 157 och Kappahl om finalplatsen – och bästa råden i krisen

Publicerad: 19 september 2023, 06:01

Finalister i Market Awards 2023: David Thörewik, vd Eton Shirts, Elisabeth Peregi, vd och koncernchef, Kappahl, samt Stefan Palm, vd på Lager 157.

Håll det du lovat, se till att göra kunden så nöjd det någonsin går och var uthållig i ditt unika kunderbjudande. Det är de gemensamma råden från vd:arna på Lager 157, Kappahl och Eton Shirts – finalisterna i kategorin Mode och Kläder under Market Awards 2023.

Ämnen i artikeln:

Elisabeth PeregiKappahlLager 157ModeHandeln

Pontus Edman

redaktionen@market.se


30 företag i 10 kategorier har gått till final i Markets årliga tävling Market Awards, som lyfter fram detaljhandelns bästa företag. I kategorin "Kläder och Mode" är Lager 157, Kappahl och Eton Shirts i final – och vi har tagit ett snack med deras vd:ar.

Stefan Palm, vd på Lager 157.

Stefan Palm, vd på Lager 157

Vad skulle utmärkelsen Market Awards betyda för Lager 157?
– Det är naturligtvis en bekräftelse på att kunderna uppskattar oss, men allra mest är det ett erkännande för teamet som gör ett fantastiskt arbete.

Vad är du mest stolt över det senaste året?
– Hur vi har utvecklats som lag i samarbetar mellan avdelningarna. Vi är som lag i dag mer koordinerade och professionella utan att vi tappat fart och energi.

Vilket är Lager 157:s viktigaste fokus framåt?
– Kunden är alltid nummer ett. Utöver det strävar vi efter att vara ett bolag i mästarklass, plats att utvecklas på för alla våra medarbetare.

LÄS OCKSÅ: Lista: Modemärkena som är hetast på Google – jätten får stryk

Hur har ni tacklat inflationen?
– Vi har goda dialoger med våra leverantörer, partners och hyresvärdar och arbetar för att vi tillsammans skall skapa balanserade lösningar att hantera inflationen. Målet är att inte behöva lägga det på konsumenten och ytterligare driva på den för samhället negativa utvecklingen.

Vad är ditt bästa råd till detaljhandelsföretag som har det tufft just nu?
Vill man gå stärkt genom denna period krävs att man lyckas lyfta sig ur sina gamla hjulspår. Titta dig i spegeln. Våga vara kritisk mot dig själv. Gör en plan. Gör.

David Thörewik, vd på Eton Shirts.

Foto: Pressbild

David Thörewik, vd på Eton Shirts

Vad skulle utmärkelsen Market Awards betyda för Eton?
– Det är en otrolig ära att få en utmärkelse i Market Awards. Det är både betydelsefullt för vårt varumärke men också en stolthet för oss internt.

Vilket är Etons viktigaste fokus framåt?
– Vi ser stor möjlighet att utveckla vår affär på de 51 marknader vi finns på i dag men tittar samtidigt på nya marknader. I dag driver vi en omnikanalaffär där expansion sker både fysiskt och digitalt. Men vårt största fokus är att skapa världens bästa skjortor och vi vet att skjortan är en del av en universell klädkod världen över. Vår ambition är att möta den efterfrågan. Och för att lyckas långsiktigt är kvaliteten vi levererar och att våra kunder är nöjda det absolut viktigaste.

LÄS OCKSÅ: Eton vill utveckla den fysiska upplevelsen: ”Utmanar oss själva att gå steget längre”

Hur jobbar ni för att vara en attraktiv arbetsgivare?
– Jag imponeras dagligen av kunskapen som finns i teamet, att människorna på Eton är så dedikerade varumärket. Jag är stolt över vår företagskultur där framtidstron i allra högsta grad är framträdande. Det finns en fortsatt nyfikenhet och övertygelse om att precis allt går att göra ännu bättre och det tror jag syns och lockar till sig nya dedikerade medarbetare.

Elisabeth Peregi, vd och koncernchef, Kappahl

Elisabeth Peregi, vd och koncernchef, Kappahl

Vad skulle utmärkelsen Market Awards betyda för Kappahl?
– Det skulle innebära ett kvitto på att vi har flera starka år bakom oss och satsar mycket framåt för att ligga nära våra kunder och deras behov. Att vi gör bra saker helt enkelt.

Vad är du mest stolt över det senaste året?
– Vi har tagit stora kliv på vår resa mot hållbarhet och gjort investeringar för att ta oss mot en hållbar affärsmodell. Exempelvis har vi börjat införa spårbarhet på våra produkter. Kunder kan se var bomullen är odlad, garnet spunnet och byxan sydd. I dag är 80 procent av vårt sortiment tillverkat av certifierade material. Målet är 100 procent till år 2025.

LÄS OCKSÅ: Kappahls vd om fjolåret – och utmaningarna framåt: ”Vissa av våra marknader har påverkats mer av kriget”

Vad är ditt bästa råd till detaljhandelsföretag som har det tufft just nu?
– Jag tror att det är väldigt viktigt att göra allt man kan för att hålla sina löften gentemot sina kunder, ligga nära kunderna och vara uthållig i sitt unika kunderbjudande. Samtidigt försöka bygga in en flexibilitet i beslut och investeringar som gör att det går att anpassa sig till viss del och parera de svängningar som sker.

Hur har ni tacklat inflationen?
Genom kostnadsfokus inom hela verksamheten och prisjusteringar.

Market Awards-vinnarna koras på ett event den 5 oktober i Stockholm. Läs mer och anmäl dig till Market Awards-galan och konferens Retail Arena via den här länken

Dela artikeln:

Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev