Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Market Awards

De navigerar rätt i en orolig omvärld: ”Alla i den här kategorin är vinnare”

De navigerar rätt i en orolig omvärld: ”Alla i den här kategorin är vinnare”

Coop, Willys och Lidl slåss om den åtråvärda titeln i kategorin Livsmedel i premiärupplagan av Market Awards som delas ut 19 oktober. ”Våra medarbetare skulle förtjäna den här titeln”, säger Willys vd Thomas Evertsson.

Publicerad: 10 oktober 2022, 11:00

Ämnen i artikeln:

Coop SverigeWillysLidlMarket Awards

Glada finalister: Johan Augustsson, Sverigechef på Lidl, Marie Nygren, vd på Coop och Thomas Evertsson, vd på Willys.

Innehåll

Market Awards är den nya årliga tävlingen för den svenska detaljhandeln. Här är det företagens faktiska utveckling som står i fokus – och för att vinna krävs såväl starka ekonomiska nyckeltal som en god utveckling vad gäller varumärke, innovation, kundnöjdhet och hållbarhet.

Efter en omfattande research har Market Awards-juryn vaskat fram 30 finalister i 10 olika kategorier. 

Här är de tre finalisterna i kategorin Dagligvaror:

Johan Augustsson, vd för Lidl i Svergie.

Johan Augustsson, vd, Lidl 

Vad gör er till värdiga vinnare av priset?  
– Vi växer sedan länge snabbare än övriga aktörer, vi sticker ut och utmanar befintliga strukturer. Fler och fler konsumenter handlar allt oftare hos oss och vi fortsätter att expandera och öppnade nyligen butik 205 i Jönköping.    

Vilken prestation är ni mest stolt över det senaste året?  
– Att vi ständigt hittar vägar till tillväxt. Vi har en spänstig organisation med modiga kollegor som är redo att ta vara på de möjligheter vi finner. Vi har dessutom byggt en stark infrastruktur som gör det möjligt för oss att fortsätta växa snabbare än våra konkurrenter. 

Branschen är inne i en turbulent tid. Hur agerar ni för att komma ut starkare på andra sidan?  
– Vi har länge prognostiserat för att det kommer komma dystrare tider med en lägre konjunktur och mer oroligheter. Nu råder något av en perfekt storm. Men Lidl står väl förberedda. Turbulens eller ej, vi håller fast i vår linje och fokuserar på det vi gör bäst: att erbjuda högsta kvalitet till bästa pris.  

Marie Nygren, vd för Coop Sverige.

Foto: Pressbild

Marie Nygren, vd, Coop Sverige

Vad skulle utmärkelsen Market Awards betyda för Coop?
– Att vara nominerade, och kanske stå överst på prispallen, är ett fint bevis för att vi agerar rätt i tider där omvärldshändelserna är många. Men alla i den här kategorin är vinnare.  

Vilket är ert bolags viktigaste fokus framåt?
– Vi värnar om ett starkt lokalt värdeerbjudande när ökad pristransparens och fokus på pris sätter press på både prisperception och faktiskt pris. Relevans i varje ögonblick i kombination med ett digi-fysiskt kundmöte är avgörande för att skapa den bästa helhetsupplevelsen. 

... och er främsta utmaning?
– En föränderlig och svåranalyserad omvärld, tillsammans med att kraven från kunder och medlemmar blir allt större, det ställer högre krav på vårt erbjudande. Att skapa bättre intern effektivitet och ett starkt erbjudande i alla led blir centralt. För att kunna investera mer i kund- och medlemsrelaterade tjänster kommer vi kontinuerligt att behöva utvärdera och ifrågasätta hur vi gör saker i dag för att kunna ta större utrymme för att skapa framtiden.  

Thomas Evertsson, för Willys.

Thomas Evertsson, vd, Willys

Vad gör er till värdiga vinnare av priset?  
– Vi har gjort mycket rätt de senaste åren, vi har under flera år tagit marknadsandelar och haft en tillväxt som har överträffat marknadens med råge – både online och i fysisk butik. Samtidigt har våra medarbetare gjort ett fenomenalt jobb och skulle verkligen förtjäna den här utmärkelsen.    

Vad anser du är viktigast för att som bolag vara en bra förebild inom handeln?
– Willys är en av de största dagligvarukedjorna. Är man stor och stark måste man också vara snäll. I det ingår bland annat att vi behöver ta ansvar för en hållbar utveckling, både vad gäller miljö, arbetsliv och sociala frågor. Men att ta ansvar räcker inte, vi behöver vara proaktiva och vill vara ledande i de frågor där vi har störst påverkan. Matsvinn är en sådan fråga. Att växa med lönsamhet är också att ta ansvar, genom att ha en stabil finansiell grund kan vi påverka på riktigt.    

Vilket är Willys viktigaste fokus framåt?  
– Att fortsätta växa med lönsamhet. Rätt priser, bra sortiment och välskötta butiker kommer fortsatt att vara en viktig nyckel till framgång.   

Vinnarna i Market Awards koras i anslutning till Markets och Dagens Industris stora konferens Retail Arena på Grand Hôtel i Stockholm. Här kan du läsa mer om Market Awards-galan och anmäla ditt företag.

Tävlingen genomförts av Market i samarbete med våra partners Xtreme Insight, Better Business samt Center for Retailing vid Handelshögskolan i Stockholm. Tidningen Aktuell Hållbarhet har också hjälpt till med en analys av företagens hållbarhetsarbete.

Pontus Edman

Dela artikeln:


Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev