Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Market Awards

De har möblerat sig till en finalplats: ”Långsiktig prestation slår alltid kortsiktigt resultat”

De har möblerat sig till en finalplats: ”Långsiktig prestation slår alltid kortsiktigt resultat”

Två av dem möblerar våra hem, den tredje ser till att vi får grönska i dem. Jysk, Blomsterlandet och Ikea är finalister i Market Awards kategori Hus & hem. Här berättar toppcheferna mer om framgångarna – och vad en vinst skulle betyda för dem. ”Vi har tagit vårt koncept in i framtiden”, säger Ikeas Sverigechef Lena Herder.

Publicerad: 13 oktober 2022, 07:55

Ämnen i artikeln:

JyskIkeaBlomsterlandetMarket Awards

Johan Sjödin, vd för Jysk, Jan Larsson, vd för Blomsterlandet, och Lena Heder, Sverigechef för Ikea.

Innehåll

Market Awards är den nya årliga tävlingen för den svenska detaljhandeln. Här är det företagens faktiska utveckling som står i fokus – och för att vinna krävs såväl starka ekonomiska nyckeltal som en god utveckling vad gäller varumärke, innovation, kundnöjdhet och hållbarhet.

Efter en omfattande research har Market Awards-juryn vaskat fram 30 finalister i 10 olika kategorier. 

Här är de tre finalisterna i kategorin Hus & hem:

Lena Herder, Sverigechef för Ikea.

Lena Herder, Sverigechef för Ikea

Vad skulle utmärkelsen Market Awards betyda för Ikea?  
– Vi blir alltid lite extra stolta när våra satsningar och vår framåtrörelse uppmärksammas. Det är ett kvitto på att vi är på rätt väg och en sporre att fortsätta utvecklas.  

Vad är du mest stolt över det senaste året?  
– Vi har varit mer offensiva än tidigare och tagit vårt koncept in i framtiden genom att utveckla ett bättre, mer tillgängligt och hållbart Ikea. Och det tror jag har upplevts som framåtlutat och modigt, speciellt eftersom mycket av det vi gjort skett under den globala pandemin, som har haft stor påverkan på hela branschen. 

Branschen är inne i en turbulent tid. Hur agerar ni för att komma ut starkare på andra sidan?  
– Vi fortsätter att göra det vi är bäst på, det vill säga erbjuda hållbar heminredning av hög kvalitet, och god design till ett pris som så många som möjligt har råd med. Att vi ska vara allra bäst när folk får mindre pengar över i plånboken var en av Ingvars Kamprads grundidéer, det är väl förankrat och också vad vi ständigt jobbar mot. 

Johan Sjödin, vd för Jysk.

Johan Sjödin, vd för Jysk

Vad skulle utmärkelsen Market Awards betyda för Jysk?  
– Det skulle vara fantastiskt stort, ett kvitto på att vi gör ett bra arbete och en bekräftelse för alla våra medarbetare som varje dag arbetar för att ge våra kunder Sveriges bästa erbjudanden och service. 

Vad är du mest stolt över det senaste året?  
– Att vi har lyckats hantera alla de många och osäkra externa situationer som funnits och uppstått under året och samtidigt lyckats behålla hög kundnöjdhet. Samtidigt fick vi det högsta resultatet på medarbetarnöjdhet någonsin och det är något jag är både oerhört glad, imponerad och stolt över. 

Vilket är Jysks viktigaste fokus framåt?  
– Vi väljer att se långsiktigt och hålla fast i våra investeringar för att stärka vår position. Vi flyttar, bygger om och nyetablerar butiker. Vi tror fortsatt på att finnas nära våra kunder. Vi satsar dessutom stort på vårt distributionscenter, utvecklar vårt hållbarhetsarbete och ska jobba än mer med inkludering för att ta tillvara olika människors bakgrund och kompetenser på ett bättre sätt. 

Jan Larsson, vd, Blomsterlandet

Vad gör er till värdiga vinnare av priset?  
– Våra fantastiska medarbetare, men också vår inställning att långsiktig prestation alltid slår kortsiktigt resultat.  

Vad anser du är viktigast för att som bolag vara en bra förebild inom handeln?
– Att ta hand om sina kunder och medarbetare och att inte bara prata om det utan också visa det i handling. Att leva efter sina värderingar, att snabbt justera när något blir fel. För oss är det viktigt att vara schysst och reko eftersom vi tror på långsiktiga relationer.  

Hur jobbar ni för att vara en attraktiv arbetsgivare?  
– Vi tror på tillgänglighet, tät och transparent information och att uppmuntra till att ställa frågor om något inte är tydligt. Vi genomför årliga medarbetarundersökningar och jobbar kontinuerligt med att förbättra vår kultur, det vi kallar ”vårt sätt att vara”.   

Vilket är Blomsterlandets viktigaste fokus framåt?  
– Att klara av en långsiktig och hållbar lönsamhet eftersom svag lönsamhet ger begränsade resurser. Samtidigt utvecklar vi digitalt samt har med oss hållbarhetsfrågorna också framåt. 

Vinnarna i Market Awards koras i anslutning till Markets och Dagens Industris stora konferens Retail Arena på Grand Hôtel i Stockholm. Här kan du läsa mer om Market Awards-galan och anmäla ditt företag.

Tävlingen genomförts av Market i samarbete med våra partners Xtreme Insight, Better Business samt Center for Retailing vid Handelshögskolan i Stockholm. Tidningen Aktuell Hållbarhet har också hjälpt till med en analys av företagens hållbarhetsarbete.

Pontus Edman

Dela artikeln:


Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev