Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Market Awards

De bygger framgång: ”Vi fortsätter att vara hungriga och tar marknadsandelar”

De bygger framgång: ”Vi fortsätter att vara hungriga och tar marknadsandelar”

Byggmax, Bauhaus och Beijer Bygg är finalister i kategorin Bygghandel inför Market Awards. Självklart har de seger i sikte. ”Det skulle vara en kvalitetsstämpel för det hårda arbete alla våra kollegor lägger ned varje dag”, säger en av toppcheferna Market pratat med. Här berättar aktörerna mer om hur de bygger framgång.

Publicerad: 14 oktober 2022, 11:58

Ämnen i artikeln:

Market AwardsBauhausByggmaxBeijer

Mattias Ankarberg, vd för Byggmax, Johan Saxne, marknadschef för Bauhuas, och Geir Thomas Fossum, vd för Beijer Bygg.

Innehåll

Market Awards är den nya årliga tävlingen för den svenska detaljhandeln. Här är det företagens faktiska utveckling som står i fokus – och för att vinna krävs såväl starka ekonomiska nyckeltal som en god utveckling vad gäller varumärke, innovation, kundnöjdhet och hållbarhet.

Efter en omfattande research har Market Awards-juryn vaskat fram 30 finalister i 10 olika kategorier.

Här är de tre finalisterna i kategorin Bygghandel:

Mattias Ankarberg, vd för Byggmax.

Foto: Jeanette Hägglund

Byggmax

Lågprisaktören Byggmax har efter rekordsiffror 2021, där tillväxten landade på tolv procent, tryckt på gasen det senaste året. Do it yourself-kedjan har passerat 200 fysiska butiker i Norden och i juli tog byggaktören klivet in i Danmark. Etableringen under egen flagg i Velje beskrevs som ”historisk” och är bara början på en offensiv femårsplan där Byggmax ser potential för 20-25 enheter. 

Men även på hemmaplan är både tillväxt- och expansionstakt snabb. I november lanserar kedjan dessutom ett nytt butikskoncept när portarna till butiken på Tornby handelsområde i Linköping öppnas. 

Fokus blir på ytskiktsrenovering av vägg och golv inomhus, där kakel och klinker ska få skina lite extra. 

– Med en ny och inspirerande butiksmiljö, möjlighet att få service och råd i butik – i kombination med marknadens lägsta priser – hoppas vi att fler blir inspirerade och vågar ta steget att renovera på egen hand, sa Byggmax vd Mattias Ankarberg i en kommentar för några veckor sedan. 

Fotnot: Byggmax har avböjt att svara på frågor om finalplatsen i Market Awards. 

Johan Saxne, marknadschef för Bauhaus.

Foto: Janne Naess/Dagens Media

Johan Saxne, marknadschef för Bauhuas

Vad gör er till värdiga vinnare av priset?  
– Efter flera år med stark tillväxt så fortsätter vi att vara hungriga och tar marknadsandelar. Dessutom växer vi inom nya områden, exempelvis inom B2B-försäljning. Trots att vi möter en stark konkurrens har vi fortsatt att öka med stark lönsamhet.  

Vad är du mest stolt över det senaste året?  
– Arbetet med Bauhaus sportklubb tillsammans med Avicii Arena och Tim Berglings foundation för psykisk hälsa för unga är något som engagerat hela organisationen. Implementeringen av egen distribution över hela landet, med egna bilar, är också något som bidragit enormt till höjd servicegrad gentemot våra kunder.  

Vilken är Bauhaus främsta utmaning framåt?  
– Att lyckas med en hållbar omställning mot lokalt och hållbart sortiment och flytta fokus mot produkter som gör nytta för energibesparing, vilket kan vara allt från bättre luftvärmepumpar till bättre isoleringsprodukter och solceller. 

Geir Thomas Fossum, vd för Beijer Bygg.

Foto: Pressbild

Geir Thomas Fossum, vd, Beijer Bygg

Vad skulle utmärkelsen Market Awards betyda för Beijer?  
– Det skulle vara ett stort erkännande och en kvalitetsstämpel för det hårda arbete alla våra kollegor lägger ned varje dag för att säkra våra kunders framgång, och som vårt varumärkeslöfte säger att vi varje dag ”bygger dom som bygger”. 

Vad är du mest stolt över det senaste året?  
– Vi har gjort många insatser för hantverkarna och Byggsverige i år. Men stoltast är vi nog över vår Youtube-kanal, att vi vann Årets Guldtruck, att vi har förvärvat sju bolag, att vi har digitaliserat logistikflödet ytterligare och att vi blivit medlemmar i Divercity Charter Sweden. Vi vill ha ett samhälle och en byggbransch som aktivt verkar för mångfald och inkludering.   

Vilket är Beijers viktigaste fokus framåt?  
– Viktigaste fokus framåt är att jobba vidare med att bygga dom som bygger. Vi ser högre miljökrav och krav på hållbara byggprojekt som våra kunder ska leverera i framtiden. Det betyder att vi måste fortsätta att gasa på vårt hållbarhetsarbete där många delar lanseras redan kommande år. 

Vinnarna i Market Awards koras i anslutning till Markets och Dagens Industris stora konferens Retail Arena på Grand Hôtel i Stockholm. Här kan du läsa mer om Market Awards-galan och anmäla ditt företag.

Tävlingen genomförts av Market i samarbete med våra partners Xtreme Insight, Better Business samt Center for Retailing vid Handelshögskolan i Stockholm. Tidningen Aktuell Hållbarhet har också hjälpt till med en analys av företagens hållbarhetsarbete.

Pontus Edman

Dela artikeln:


Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev