Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Market Awards

Byggmax intar tronen bland bygghandlarna: ”Fått en betydande roll”

Publicerad: 19 oktober 2022, 18:20

Byggmax representanter för dagen på Market Awards.

Foto: Pax Engström Nyström

Byggmax vinner kategorin Bygghandel i årets upplaga av Market Awards. ”Känns som att vi rullar ut nya koncept var och varannan vecka”, säger kommersiella chefen Per Haraldsson.

Ämnen i artikeln:

ByggMarket AwardsByggmaxBeijerBauhaus

Isidor Beslic

isidor.beslic@bonniernews.se


Per Haraldsson, kommersiell chef, och Sverigechefen Elliot Lindberg klev upp på scen för att ta emot förstapriset för Byggmax inom kategorin Bygghandel. 

Man knep förstaplatsen framför finalisterna Bauhaus och Beijer Bygg.

– Hemmet har fått en betydande och viktigare roll under pandemin. Det kommer att leva vidare, säger Elliot Lindberg.

Per Haraldsson lyfter fram Byggmax ständiga arbete med nya koncept som en tydlig framgångsfaktor för bolaget.

– Någonstans bestämde vi oss för vi vill erbjuda något mer än bara ett ställe där man handlar byggvaror enkelt och billigt, säger han.

– Det känns som att vi rullar ut nya koncept och idéer var och varannan vecka. 

Juryn lyfter fram bolagets tillväxt och kreativitet i sin motivering:

”Årets vinnare har byggt upp en stark tillväxttakt genom att hela tiden titta på expansionsmöjligheter i både när och fjärran. Med kreativitet och idérikedom har de under året mejslat fram nya sätt att nå fram till kunderna och samtidigt utmanat gamla traditioner i branschen.”

Market Awards

• Market Awards delas ut till de främsta företagen i de tio största branscherna i detaljhandeln.

• Fem områden granskas i detalj: Försäljnings- och resultattillväxt samt andra ekonomiska nyckeltal, kundnöjdhet, varumärkesstyrka och marknadsposition, innovationsförmåga och hållbarhetsarbete.

• Bolagsdata samlas in från Xtreme Insights och Better Business World Wide.

• Juryn består av:

Fredrik Lange, docent, avdelningen för marknad och strategi, Center of Retailing, Handelshögskolan i Stockholm.

Per Davidson, vd, Xtreme Insights.

Fredrik Siljelöf, analyschef Xtreme Insights.

Lina Schölin, vd Better Business World Wide.

Fredrik Svedjetun, chefredaktör Market.

Maja Florin, affärsområdeschef Di-gruppen Möten & koncept.

Läs här för mer information om tävlingen.

Dela artikeln:

Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev