fredag9 juni

Kontakt

Annonsera

Sök

Starta din prenumeration

Prenumerera

Kartläggning

Fjällbutikerna har gjort en stark comeback efter pandemin. Tillväxten var kraftig senaste räkenskapsåret och lönsamheten stiger.

Foto: Pressbild Skistar och Getty (Bilden är ett montage)

Påsksmällen i fjällen: Försäljningen rusar – här är siffrorna butik för butik

Det är påsklov och högsäsong i svenska fjällen. Skidturisterna är tillbaka efter pandemin – och detaljhandeln mår bra igen. Det visar Markets stora granskning.
Läs om:
✓ Hela listan – så går det ekonomiskt för 62 butiksbolag.
✓ Butiken som är överlägsen etta: ”Suget har varit stort.”
✓ Vinnarna efter pandemin – ettan växte med 245 procent.
✓ Livsstilsbutiken som flyger igen: ”Kvalitet före kvantitet.”
✓ Skistars stora satsning på konceptbutiker och obemannat.
✓ Superentreprenören med imperiet i Hemavan: ”Full fart.”

Publicerad: 4 april 2023, 10:56

Thomas Ohlén

thomas.ohlen@bonniernews.se

Fjällhandeln har presenterat en remarkabel återkomst efter coronapandemin och Markets kartläggning av årsredovisningarna för 62 butiksbolag på kända destinationer från Sälen i söder till Hemavan i norr avslöjar att sammanlagda nettoomsättningen lyfte med 21,6 procent jämfört med året innan.

Och samtidigt förbättrades rörelsemarginalen – från 5,9 procent till 7,3 procent.

Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om Infogram är blockerad under “Visa våra partners”.

– Detaljhandeln har kommit tillbaka starkt och det är väldigt roligt. Men jag är inte förvånad över siffrorna. Det har funnits och finns ett stort sug efter att resa till fjällen. Sportloven har varit fullbokade i Sverige förra vintern och även den här. Det är grunden till den höga tillväxttakten och förbättrade lönsamheten för butikerna, säger HUI:s analytiker Per Andersson om de ekonomiska nyckeltal som finns i grafiken.

Försäljningsökningen för bolagen i granskningen kommer på bred front och dessutom i alla delbranscher av detaljhandeln.

Uppgången har varit särskilt stor inom dagligvaruhandeln eftersom den tog en hel del stryk när anläggningar tvingades stänga.

Ica Nära i Lindvallen flyttade till ny affärslokal i ett bättre affärsläge och blev Ica Supermarket. Nu är butiken näst största butiksbolag i svenska fjällen. Nettoomsättningen uppgick till drygt 155 miljoner kronor i senaste bokslutet. Foto: Oskar Nyberg

Ica Nära i Lindvallen flyttade till ny affärslokal i ett bättre affärsläge och blev Ica Supermarket. Nu är butiken näst största butiksbolag i svenska fjällen. Nettoomsättningen uppgick till drygt 155 miljoner kronor i senaste bokslutet.

Foto: Oskar Nyberg

Ica Nära i Lindvallen väster om Sälen sticker ut efter flytten till ett nytt läge, väsentligt större affärslokal och byte till profilen Ica Supermarket.

Investeringen innebar en omsättningstillväxt på 66,2 procent till drygt 155 miljoner kronor vilket är näst mest i fjällvärlden.

– Det har utan tvekan funnits ett uppdämt behov som vi har mött på ett väldigt bra sätt. Vi hade en enorm omsättningsökning fram tills att backarna stängde för säsongen. Kapaciteten behövde byggas ut mycket för att kunna ta emot alla turister, säger Ica-handlaren Maria Olsson om de omfattande turistströmmarna på vintern och även på ljusa tiden av året.

LÄS OCKSÅ: Ekonomiska jättelyftet – så höga marginaler har de 100 bästa i dagligvaruhandeln

Livsstils- och inredningsbutiken Mindful living erbjuder kläder, smycken, böcker och prylar i samma fastighet som Hemköp i Tandådalen och hade flera kämpiga år i samband med pandemin.

I verksamheten ingår även en skärmflygskola som erbjuder utbildning, guidning och försäljning av skärmar.

Senaste boksluten visar emellertid att försäljningen steg först med 6,6 procent och sedan med ytterligare 32,8 procent.

Mindful living har kommit tillbaka starkt efter pandemin. Livsstils- och inredningsbutikens försäljning har ökat två år i rad. ”Fler och fler kommer till fjällen. Man vill njuta av fjällmiljön och återhämta sig”, säger ägaren Ella Atterlid.

Mindful living har kommit tillbaka starkt efter pandemin. Livsstils- och inredningsbutikens försäljning har ökat två år i rad. ”Fler och fler kommer till fjällen. Man vill njuta av fjällmiljön och återhämta sig”, säger ägaren Ella Atterlid.

– Försäljningen på Mindful living har varit väldigt bra i flera år men den här ökningen beror till stor del på verksamheten som tillhör skärmflygskolan som har kommit igång igen efter att ha varit vilande under pandemin. Jag är otroligt glad och tacksam för min kundkrets som har handlat här och på så sätt stöttat Mindful living under en jobbig period när jag inte har vågat att sätta in så mycket personal som jag hade önskat. Men jag tror att fler och fler väljer kvalitet framför kvantitet vilket är mitt fokus gällande utbudet. Flera lokala varumärken inklusive min bok och svensk produktion i så stor utsträckning som möjligt gör butiken attraktiv, säger ägaren Ella Atterlid.

Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om Infogram är blockerad under “Visa våra partners”.

Förväntningarna var relativt lågt ställda inför vintern – med tanke på oron i omvärlden.

– Men jag ser ljust på framtiden trots att detaljhandeln förefaller något mörk. Vårt utbud, upparbetade kundkrets och personliga service gör oss unika och det uppskattas av kunderna.

Mindful living följer i stor utsträckning sin granne Hemköps öppettider och stänger också för säsongen samtidigt som backarna i slutet av april.

Sedan öppnar butiken lagom till midsommar.

LÄS OCKSÅ: Skistar planerar för mer obemannat mitt i backen: ”Vill utveckla konceptet”

– Sommaren och hösten blir allt bättre. Fler och fler kommer till fjällen. Man vill njuta av fjällmiljön och återhämta sig, säger Ella Atterlid.

Skistar är den stora anläggningsägaren i bland annat Sälen och driver därtill två så kallade Concept Stores vid backarna i Lindvallen och i Tandådalen.

Skistar har ett flertal konceptbutiker på sina destinationer. Två finns i Sälenfjällen – i Lindvallen och Tandådalen. ”Jag ser fram emot väldigt intressant sommar. Sälen är numera en stark året runt-destination”, säger butikschefen Mats Johansson.

Skistar har ett flertal konceptbutiker på sina destinationer. Två finns i Sälenfjällen – i Lindvallen och Tandådalen. ”Jag ser fram emot väldigt intressant sommar. Sälen är numera en stark året runt-destination”, säger butikschefen Mats Johansson.

Butiken i Lindvallen finns i ett nytt läge och har öppet nästan året runt medan den i Tandådalen stänger i slutet av den här månaden för att öppna igen lagom till lucia.

– Vi har haft en bra vinter, säger butikschefen Mats Johansson som kom till området 1989 och hade motsvarande ledande butiksroll hos Stadium ski 2004-2022.

Sommarperioden har accelererat i fjällen och speciellt under pandemin när myndigheterna proklamerade social distansering och gärna utomhus.

LÄS OCKSÅ: Unik kartläggning: Här är Sveriges 200 största e-handlare 2022 – ladda ner hela listan

– Jag ser fram emot väldigt intressant sommar. Sälen är numera en stark året runt-destination.

Ser du några orosmoln?
– Det är svårt att säga hur människors privatekonomi påverkar oss. Jag tror att man ändå vill unna sig till exempel en resa hit, säger Mats Johansson.

Ica Supermarket i Åre är enligt kartläggningen det största butiksbolaget i fjällen med en omsättning på nästan 195 miljoner kronor (netto).

Ica Supermarket i Åre hade en remarkabel återkomst efter två år med pandemi. Butiksbolaget är störst i svenska fjällen med närmare 200 miljoner kronor i nettoomsättning. ”Suget efter fjällen har varit stort”, säger Ica-handlaren Lars Ocklind.

Ica Supermarket i Åre hade en remarkabel återkomst efter två år med pandemi. Butiksbolaget är störst i svenska fjällen med närmare 200 miljoner kronor i nettoomsättning. ”Suget efter fjällen har varit stort”, säger Ica-handlaren Lars Ocklind.

Butiken ligger vid tågstationen i Åre och växte med 26,6 procent eller drygt 40 miljoner kronor i senaste bokslutet.

– Suget efter fjällen har varit stort, säger Ica-handlaren Lars Ocklind medan han laddar inför veckans viktiga påskförsäljning.

Räkenskapsåret som började 1 september 2021 visar att Ica Supermarket i Åre försvarar försäljningssiffrorna men med tanke på den extrema inflationen i Sverige handlar det om ett betydande volymtapp.

Lars Ocklind estimerar det till 15 procent.

– Gästerna väljer bort det dyra köttet och köper i stället mycket tacos och pasta.

LÄS OCKSÅ: Kartläggning: Branschens största konkurser – så gick det sen

Backarna i Åre har öppet till 30 april då vintersäsongen avslutas med en mängd återkommande event.

Maj och stora delar av juni är normalt lugnaste tiden på året för Ica Supermarket i Åre och nästa säsong startar först vid midsommar.

– Sommaren är sedan länge mycket bra för oss, säger Lars Ocklind.

Hemavan och Tärnaby har successivt blivit en hetare destination för svenska och norska konsumenter och står försäljningsmässigt på två ben.

Skidåkningen tar fart när det blir ljust på våren och sommaren lockar många som vandrar på fjällen.

Nils Wikberg är superentreprenören i Hemavan – med bland annat en av Sveriges största Ica Nära-butiker, egen galleria och försäljning av snöskotrar. ”Norrmännen var lite avvaktande efter pandemin men nu är det full fart”, säger han.

Nils Wikberg är superentreprenören i Hemavan – med bland annat en av Sveriges största Ica Nära-butiker, egen galleria och försäljning av snöskotrar. ”Norrmännen var lite avvaktande efter pandemin men nu är det full fart”, säger han.

– Det är härligt att så många svenskar tar sig upp hit och upptäcker allt vi har att erbjuda, säger entreprenören Nils Wikberg och beskriver läget som mer robust.

Nils Wikberg driver Ica Nära Fjällboden tillsammans med sin hustru Grete Tuven och etablerade för knappt tio år sedan gallerian Bayhill Center med Systembolaget, och butiker inom sport- och fritid, kläder, två restauranger och lekland.

Dessutom ingår försäljning av snöskotrar i familjens ”imperium”.

– Jag är också med och bygger lägenheter här. Det kommer att generera ytterligare kundunderlag.

LÄS OCKSÅ: Matbutikernas skräcklista – här är 192 som går med förlust: ”Minst sagt utmanande”

Dagligvarubutiken var tidigare försäljningsmässigt störst inom Ica Nära-profilen och är nästan tillbaka på samma höga nivå som innan pandemin.

– Norrmännen var lite avvaktande efter pandemin men nu är det full fart. Rykten om att svenskar skulle åka till Norge för att handla stämmer inte, säger Nils Wikberg innan han måste avbryta för att hand om ytterligare en leverans av varor.

Bara åtta bolag i Markets granskning redovisade negativ tillväxt och det förklaras främst av fortsatt nedåtgående trend, ny konkurrenssituation eller förändrat räkenskapsår.

LÄS OCKSÅ: Historiskt tufft för detaljhandeln – risk för konkursvåg om kriget blir långvarigt

– Utvecklingen känns totalt sett robust även om inflationen säkert delförklarar en del av den så mycket högre försäljningen, säger Per Andersson på HUI.

Bedömer du att den positiva trenden kommer att fortsätta i svenska fjällen?
– Ja, förutsättningarna är riktigt goda för detaljhandeln. Grunden är professionaliseringen av alla anläggningar. Skistar och andra är duktiga på att utveckla destinationerna. Tidigare åkte man till fjällen bara ett antal veckor på vintern. Nu är det är full fart på sommarloven och höstlovet och målgrupperna bredare. Mountainbikes gör till exempel att varugrupperna är betydligt fler.

Svaga svenska kronan och snötillgången talar enligt HUI:s expert för att inflödet att turister ökar på vintern.

Per Andersson är senior analytiker på HUI och bedömer att detaljhandeln har goda förutsättningar att fortsätta i växa – trots alla krissignaler för branschen. ”Grunden är professionaliseringen av alla anläggningar”, säger han.

Per Andersson är senior analytiker på HUI och bedömer att detaljhandeln har goda förutsättningar att fortsätta i växa – trots alla krissignaler för branschen. ”Grunden är professionaliseringen av alla anläggningar”, säger han.

– Danskar är mycket betydelsefulla för utvecklingen. De men också andra turister får extremt mycket valuta för sina pengar i Sverige. Det gör att den europeiska turismen kan växa ytterligare i bland annat fjällen. Vintertid är den goda tillgången på snö en stor konkurrensfördel för svenska fjällen. Jag var själv i franska Alperna för några veckor sedan. Där var det väldigt lite snö på många platser. Långsiktigt är det givetvis inte alls bra för Alperna, säger Per Andersson.

LÄS OCKSÅ: Kartläggning: Börsbolagens svettiga år – nästan alla marginaler försämrades


Ämnen i artikeln:

Market InsightsHUIIca SupermarketIca NäraDetaljhandelnSport och fritidHeminredningDagligvarorTurism

Dela artikeln:

Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev