Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Kartläggning

Nya siffror: Så ser svenskarnas förtroende ut för handelsjättarna

Publicerad: 29 mars 2021, 13:37

Svenskarnas förtroende för Ica och Coop ökar, med en stor skillnad mellan kedjorna – däremot minskar det för H&M. Det visar Förtroendebarometern 2021.


Den årliga undersökningen Förtroendebarometern tar tempen på i vilken grad svenskarna litar på ett urval av samhällsinstitutioner, medier och företag.

Resultatet coronaåret 2021 visar att svenskarnas förtroende för viktiga samhällsinstitutioner generellt har ökat.

Bland företagen är det stora variationer.

Inom handeln toppas listan för de utvalda företagen av Systembolaget, med 73 procent, följt av Ikea med 61 procent.

De följs av dagligvarujättarna Ica (58 procent) och Coop (42 procent).

Därefter kommer Telia (31 procent) och H&M (24 procent), följda av Postnord med en andel på 23 procent som säger att de har stort eller mycket stort förtroende för företaget.

En jämförelse med mätningen föregående år visar att Systembolaget och H&M tappar i förtroende, samtidigt som Ica och Coop ökar tillsammans med Telia.

På listan över aktörer som förbättrat sitt omdöme mest återfinns Telia och Postnord.

Läs mer: Meningsfulla företag lever upp till sina löften – Ikea toppar listan

Ica och Ikea finns tillsammans med Systembolaget med på Förtroendebarometerns sammanslagna lista över företag och institutioner med högst förtroende, ”toppen”. Högst upp på totallistan hamnar sjukvården.

Även att förtroendet är fortsatt stort för Ikea så har svenskarnas tillit fallit och möbeljätten är med på listan över aktörer där förtroendet försvagats mest sedan 2020.

I sammanställningen av segmentet ”mitten” återfinns Coop.

I listan som rubriceras ”botten” återfinns H&M och Postnord.

I den generella uppgången av förtroende för viktiga samhällsinstitutioner ökar förtroendet allra mest för sjukvården, där mer än åtta av tio svenskar i dag visar stort eller mycket stort förtroende.

Även förtroendet för de politiska partierna ökar generellt, men från en låg nivå – i dag har något mer än två av tio högt förtroende för partierna. Svenskarna har stort förtroende för polisen – och Försvarsmakten uppvisar en av de kraftigaste trenderna i undersökningen, förtroendet har stadigt ökat från 2016 och i dag har mer än sex av tio högt förtroende för försvaret.

Resultatet visar också ett attitydskifte i frågan om Sverige är på väg åt rätt eller fel håll – de flesta tycker i dag att det går åt rätt håll. 2018 var glappet stort: 49 procent menade då att landet var på väg åt fel håll och 27 procent att det var på väg åt rätt håll. I den senaste mätningen är förhållandet det omvända: 36 procent tycker att landet är på väg åt fel håll medan 39 procent menar att det är på väg åt rätt håll.

Förtroendebarometern, som sammanställts sedan 1997, kompletteras varje år med ett specialtema.

Temat i den senaste mätningen är den politiska höger-vänster-skalan; Var svenskarna menar att de själva befinner sig och var på skalan de placerar olika mediers nyhetsbevakning.

Svenskarnas förtroende för kedjorna

Andelen i procent som svarat att de har stort eller mycket stort förtroende för de företag från detaljhandeln som ingick i mätningen 2021 (föregående års resultat inom parentes) :

■ Systembolaget: 73 (76)
■ Ikea: 61 (69)
■ Ica: 58 (55)
■ Coop: 42 (39)
■ Telia: 31 (30)
■ H&M: 24 (27)

Förtroendebarometern i korthet

■ Medieakademins förtroendebarometer har genomförts årligen sedan 1997.
■ Årets mätning har genomförts av Kantar Sifo.
■ 2021 års undersökning omfattar 1 206 webbintervjuer med personer som är 16 år eller äldre.
■ Undersökningens fältarbete ägde rum den 23 februari-3 mars 2021.
■ Medieakademin är en ideell förening som grundades 1997 av Göteborgs-Posten, Göteborgs universitet, reklambyrån Forsman & Bodenfors och NFO Infratest (numera Kantar Sifo).

Kalle Östgren

Reporter

kalle.ostgren@bbm.bonnier.se

Dela artikeln:


Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev