Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Kartläggning

Kartläggning bolag för bolag – så ritar storaffären om kosmetikhandeln: ”Vi kommer se fler konsolideringar”

Publicerad: 19 oktober 2022, 08:43

Affären mellan Skincity, med vd Pernilla Nissler, och Kicks med vd Freddy Sobin, ändrar maktförhållandena i kosmetikhandeln. Market har kartlagt branschen – med kommentarer från Emma Hernell, vd på HUI, och Rickard Lyko, vd på Lyko (infällda): ”Det ser ganska defensivt ut.” (Bilden är ett montage.)

Foto: Peter Jönsson, Sören Andersson, pressbilder

Sammanslagningen av Kicks och Skincity ökar avståndet till de andra aktörerna inom kosmetikhandeln. HUI:s vd Emma Hernell tror att det är ett sätt att klara de tuffa tider handeln står inför. ”Vi kommer nog se fler konsolideringar”, säger hon.
Market har kartlagt utvecklingen för 17 av de största specialiserade aktörerna på den svenska marknaden. Här är utvecklingen bolag för bolag – både vinnare och förlorare.

Ämnen i artikeln:

Market InsightsKicksSkincityLykoHUI

Annika Wilhelmson

annika.wilhelmson@bonniernews.se


På tisdagen meddelade Axel Johnson-bolagen Kicks och Skincity att de går samman och bildar Kicks Group. Kicks är redan branschens största enskilda skönhetshandelsbolag. Tillsammans med Skincity växer avståndet ytterligare.

Vill du läsa vidare?

Starta din prenumeration.

Första 30 dagarna utan kostnad

Obegränsad tillgång till allt digitalt innehåll
Överblick, fördjupning och snabb uppdatering om detaljhandeln
Nyhetsbrev som ger dig full koll på alla branschnyheter

Möjlighet att säga upp under första 30 dagarna

För 3 195 kr ex. moms (ord. pris 3 995 kr ex. moms) får du tillgång till allt vårt digitala material. Prenumerationen är löpande på årsbasis. Första månaden är utan kostnad och du har under den perioden möjlighet att säga upp din nystartade prenumeration.

Starta din prenumeration
Redan prenumerant? Logga in

Dela artikeln:

Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev