Eva Lundqvist, vd för ÖoB, Ted Berggren, vd för Eko Stormarknad, Jan Nyberg, ansvarig för Normal i Sverige och analytikern Ola Nevander analyserar lågprishandelns utveckling. Foto: Getty
Kartläggning – lågprishandelns vinnare och förlorare: ”Går lite under radarn”
När stigande inflation och skenande energipriser håller konsumenternas köpkraft i ett järngrepp sitter lågprishandeln bättre till än många andra. Markets kartläggning av boksluten för de största aktörerna visar att de står ekonomiskt redo att möta en krigsvinter. ”Lågprishandeln har växt lönsamt till skillnad från stora delar av e-handeln”, säger analytikern Ola Nevander.
Läs om:
✓ Expansiva kedjan som växer överlägset snabbast.
✓ Uppstickarna online som kan skryta med högsta lönsamheten.
✓ Tre aktörer som går mot strömmen – och tappar försäljning.
✓ Hela kartläggningen som nedladdningsbar fil.
✓ Analytikern om lågprishandelns stora utmaning: ”Måste göra det utan att kompromissa med affärsmodellen”
✓ Normal, Eko och ÖoB om läget i dag och utsikterna framåt.
Mikael Sydner
2021 var ett starkt år för lågprishandeln. Markets kartläggning av 15 bolags senaste bokslut visar att den sammanlagda omsättningen steg med 7,1 procent till 35 miljarder kronor.
Vill du läsa vidare?
Starta din prenumeration.
Första 30 dagarna utan kostnad
Möjlighet att säga upp under första 30 dagarna
För 3 195 kr ex. moms (ord. pris 3 995 kr ex. moms) får du tillgång till allt vårt digitala material. Prenumerationen är löpande på årsbasis. Första månaden är utan kostnad och du har under den perioden möjlighet att säga upp din nystartade prenumeration.