I serien Handelns stålbad granskar Market utvecklingen i fem utsatta delbranscher. I del tre tittar vi närmare på modehandeln. Kommenterar läget i branschen gör bland andra Ingvar Larsson, vd på MQ och Sofia Larsen, vd på Svensk Handel.
Foto: Mikael Steinberg, Stellan Herner, pressbild
Handelns stålbad: Revansch-branschen gör stilfull comeback
Ekonomiska krisen gör att hushållen väljer bort kapitalintensiva köp. Däremot visar nya siffror att många i stället unnar sig kläder och skor. Modebutikerna har blivit vinnare igen och allt tyder på ett starkt 2023.
Här är femte delen i Markets artikelserie:
✓ Stor grafik: Branschens framgång – klädd i siffror.
✓ Från iskall till hetast i handeln: ”Väldig skillnad.”
✓ Modejättens lyft efter konkursen – utklassar index.
✓ Höjda prognosen: ”Om man inte har råd med ny tv.”
✓ Svag krona – här är köparna som lyfter butikerna.
✓ Reafesterna som kostar skjortan: ”Dålig ekonomi.”
Thomas Ohlén
Annika Wilhelmson
Riksbankens frekventa räntehöjningar, extrema elpriser i höstas och i vintras, stora prisökningar på dagligvaror och väsentligt dyrare drivmedelspriser har tvingat svenskarna att se över sina utgifter – och Markets artikelserie
Vill du läsa vidare?
Starta din prenumeration.
Just nu 49 kr för 3 månader
Möjlighet att säga upp under de första 3 månaderna.
Efter introduktionsperioden på 3 månader förnyas prenumerationen med 30% rabatt på ord.pris: 2 797 kr/år ex. moms och 12 månaders bindningstid och årlig förnyelse till ordinarie pris 3 995 kr. Säg upp prenumerationen när som helst, så avslutas den efter avtalad bindningstid.