Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Kartläggning

Han har kartlagt 4 400 svenska e-handlare – här är faktorerna som skiljer vinnare från förlorare

Publicerad: 26 april 2022, 11:33

Anders Bornhäll och hans kollegor har kartlagt 900 000 detaljhandelsföretag varav 4 400 e-handlare.

Vad har framgångsrika e-handlare gemensamt? Och varför misslyckas vissa? För att finna svaren har svenska forskare gjort en gigantisk kartläggning av utvecklingen för 4 400 e-handelsföretag under de senaste 20 åren. Här kan vi presentera de viktigaste fynden:
✓ Tydliga sambandet mellan tillväxt och lönsamhet – det måste prioriteras först.
✓ Så stor chans har företaget att överleva – år för år.
✓ Svaga rörelsemarginalen – därför går många med förlust.
✓ Siffrorna som visar hur e-handeln tar över nyföretagandet.
✓ Skärpta konkurrensens effekter: ”Lever kortare och kortare.”

Ämnen i artikeln:

E-handelForskning och utbildningMarket Insights

JF


I en ny rapport, E-handelns företagsdynamik, söker fyra forskare svar på hur e-handelsföretag har utvecklats över tid – och på vad som kännetecknar framgångsrika e-handelsbolag.

Vill du läsa vidare?

Starta din prenumeration.

Första 30 dagarna utan kostnad

Obegränsad tillgång till allt digitalt innehåll
Överblick, fördjupning och snabb uppdatering om detaljhandeln
Nyhetsbrev som ger dig full koll på alla branschnyheter

Möjlighet att säga upp under första 30 dagarna

För 3 195 kr ex. moms (ord. pris 3 995 kr ex. moms) får du tillgång till allt vårt digitala material. Prenumerationen är löpande på årsbasis. Första månaden är utan kostnad och du har under den perioden möjlighet att säga upp din nystartade prenumeration.

Starta din prenumeration
Redan prenumerant? Logga in

Dela artikeln:

Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev