En vanlig syn i matvarubutiken. Foto: Yasmine Winberg
Granskning: Kampanjbluffen – så lockar matbutikerna kunder med falska klipp
”Rabatter” på noll kronor och ”erbjudanden” under anständighetsgränsen. När lågkonjunkturen står inför dörren tävlar matvarukedjorna om hushållskassan. Men många kampanjer för konsumenterna bakom ljuset, visar en stor granskning från Market Dagligvarunytt och Resumé, som gett sig ut i butikerna.
– Man vill så absolut berätta om hur billig man är att det nästan blir löjligt, säger Ulf Mazur, vd och grundare av Matpriskollen.
✓ Så lockas konsumenterna till falska ”klipp” genom marknadsföring.
✓ Skyltningen i butiken – så lockar den konsumentens uppmärksamhet.
✓ Därför skapar nya lagen ett dilemma för handlarna kring ordinarie priset.
✓ Vanliga frasen som dumförklarar konsumenten.
✓ Copyn som utgör vilseledande marknadsföring.
✓ Så stor andel av rabatterna är under tio procent.
✓ Juristens tankar om gråzonerna i rabattdjungeln.
Amanda Törner
Loke Westberg
Att tuffare tider väntar är det nog ingen som tvekar på. Kriget i Ukraina har skapat ett oroligt omvärldsläge, inflationen är skyhög och Konjunkturinstitutet räknar med att de svenska hushållen
Vill du läsa vidare?
Starta din prenumeration.
Första 30 dagarna utan kostnad
Möjlighet att säga upp under första 30 dagarna
För 3 195 kr ex. moms (ord. pris 3 995 kr ex. moms) får du tillgång till allt vårt digitala material. Prenumerationen är löpande på årsbasis. Första månaden är utan kostnad och du har under den perioden möjlighet att säga upp din nystartade prenumeration.