Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Handelns mäktigaste

Niclas Eriksson om makt: ”För mig handlar det mer om engagemang”

Publicerad: 8 december 2017, 07:00

Foto: Andreas Heneborn

Elgigantens försäljning fortsätter rusa och kedjan påverkar både handelsområden och stadskärnor. Hemelektronikbranschens dominant är starkare än någonsin under ledning av vd Niclas Eriksson. Därför utses han till Handelns Mäktigaste 2017.


Niclas Eriksson sitter i en intensiv diskussion med Elgigantens informationschef Jessica Wallin när Market bryter in under det riggade mötet och ger beskedet om utmärkelsen.

– Jamen, det var inte dåligt! Det känns ju chockerande, det hade jag inte väntat mig. Att vi jobbar hårt på dagarna är ju en sak, men att andra ser det är ju väldigt roligt!

Under det senaste året har dominanten i hemelektronikhandeln blivit ännu starkare.
Omsättningen ökade med en miljard och nosar nu på elva miljarder kronor – samtidigt som marknaden backade.

– Vi har helt klart fått ännu bättre fart, säger Niclas Eriksson.

Läs mer: Han är Handelns Mäktigaste 2017 – här är hela listan

Läs mer: TV: Handelns mäktigaste om citykoncept, inflytande och var hans makt minskar

Förutom en trafikdrivande position i externa handelskluster har Elgiganten med Phone House-konceptet blåst liv i den på många håll sömniga cityhandeln.

I våras tog kedjan också hem kategorin Årets logistiksatsning på Retail Awards för det nordiska logistikcentrumet utanför Jönköping.

Samtidigt ska sortimentet bli tre gånger så stort, från 7 000 artikler till cirka 20 000, för att erbjuda marknadens största djup och bredd.

– Elgiganten har haft en fantastisk utveckling, men  den har byggts under ganska lång tid. Våra franchisevaruhus är väldigt framgångsrika på små och mellanstora orter, samtidigt som vi satsat på att gå in i stadskärnor och gallerior med våra ”small box-butiker”. Jag tror att handeln i stort påverkas av var vi etablerar oss.

Läs mer: Fjärde maktlistan – Elgigantens vd har funnits med i toppskiftet i flera år

Vad är makt för dig?
– Det är ett ord som jag inte använder speciellt mycket, makt är inte självklart positivt. För mig handlar det mer om engagemang, att kunna påverka och skapa energi. Jag brinner för det som handlar om människor, så länge vi pratar om våra anställda och kunder träffar det rakt i hjärtat på mig.

Jag brinner för det som handlar om människor, så länge vi pratar om våra anställda och kunder träffar det rakt i hjärtat på mig.

Vad händer under 2018, får du ännu större inflytande?
– Vi fortsätter att rulla ut i stadskärnor, vi ser att många gallerior förnyas i lite mindre städer och där är vi högintressanta. Vi tittar också på ett rent citykoncept för att hitta en hybrid mellan våra små mobilbutiker och större varuhus.

Skulle du vilja ha ännu mer makt på något område?
– För oss handlar det mycket om genomförandekraft och hastighet. Visst skulle jag vilja ha makt att kunna få saker och ting att gå ännu snabbare!

Läs mer: Mikael Sydner: Årets maktlista visar hur snabbrörlig handeln är

Kalle Östgren

Reporter

kalle.ostgren@bbm.bonnier.se

Dela artikeln:


Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev

Se fler branschtitlar från Bonnier News