Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Handelns mäktigaste

Netonnet-basen vill öka mångfalden bland handelns maktelit: ”Titta utanför dina egna ramar”

Publicerad: 17 juni 2022, 05:57

Susanne Holmström, vd på Netonnet.

Foto: Pressbild

Susanne Holmström är retail-vd:n som gled in från sidan och fick affären att blomstra. I år avancerar hon på listan över Handelns Mäktigaste och passar på att uppmana branschen att bredda sina perspektiv för att öka mångfald och kompetens.

Ämnen i artikeln:

NetonnetHemelektronikE-handel

Helen Preutz (tjänstledig)

helen.preutz@bonniernews.se


Hon har varit med förut – men i år hoppar Susanne Holmström, vd för Netonnet från plats 60 till plats 44 på Handelns Mäktigaste-listan. 

– Man blir ödmjukt glad och överraskad varje gång och påminns om att man har en viktig position och har möjlighet att påverka, säger hon.

Det är något starkt med ordet makt som gör det laddat, men om den används på rätt sätt ger den möjlighet att påverka, konstaterar hon.

– Jag har möjlighet att påverka människor, mitt bolag och branschen och det gör mig glad. Genom vårt sätt att agera och vara har vi möjlighet att göra bra och goda saker både för oss själva och för branschen. Utmärkelsen är en bekräftelse på att det vi gör syns och hörs.

På årets lista bryts trenden med enbart manliga handelsprofiler på förstaplatsen och titeln Handelns Mäktigaste tilldelades en kvinna. För övrigt domineras dock listan av män. 

Varför tror du så få kvinnor har maktpositioner inom handeln?
– Jag tycker det är ledsamt. Tänk vad branschen måste missa kompetens!

Samtidigt ser hon att handeln har stor potential både genom att lyfta befintlig kompetens och bredda perspektiven utanför branschen. 

– Det är trams att tänka något annat än att de redan finns. Branschen är full av fantastiska tjejer och killar, men man måste vara uppmärksam och ge dem goda förutsättningar för att kliva in. 

LÄS OCKSÅ: Hela listan – här är de 100 mäktigaste i handeln

Branschen bör även bredda sina perspektiv i sökandet efter bra ledare.

– Både chefer och rekryteringsbyråer måste titta utanför sina egna ramar. Jag själv har till exempel en bakgrund från telekom- och försäkringsbranschen innan jag kom till Netonnet. Men att titta utanför de strukturer som finns kräver mod och kanske ibland att någon puttar litegrann.

– Någon knackade mig på axeln och sa att de trodde att de hittat något som skulle passa mig som handen i handsken och det var ju precis vad det var.

För att fler kvinnor ska satsa på chefspositioner i handeln krävs förebilder, men även lyhördhet och uppmärksamhet från ledningens sida, anser Susanne Holmström.

– Det är viktigt med förebilder och att lyfta exempel. 

Att återspegla kunderna genom diversitet i form av könsfördelning, men även ålder och etnicitet är viktigt, anser hon.

– Sätt mål och se till att leverera på dem. Slutligen är det så klart även upp till individen. Det finns många som både kan och vill, men det gäller även att räcka upp handen.

Det senaste året har varit händelserikt för Netonnet. Bland annat gick bolaget nyligen samman med norska Komplett Group och förväntas tillsammans få en marknadsandel på tio procent i Norden. 

– Vi har undersökt möjligheterna att bli starkare. Vi hittade varandra och jag är imponerad över hur långt vi har kommit. 

LÄS OCKSÅ: Pernilla Nyrenstens jubel över utmärkelsen: ”Otroligt hedrande och häftigt!” 

De båda kedjorna har många likheter bland annat gällande kundbemötande, digitala satsningar och prisposition. Samtidigt finns det olikheter som gör att de kompletterar varandra, anser Susanne Holmström.

– På Netonnet jobbar vi mycket med egna starka varumärken. Där har Komplett inte kommit lika långt och vi kan hjälpa till att stärka upp. Komplett har å sin sida en stark B2B-affär som vi har potential att växla upp.

Enligt Susanne Holmström är sammangåendet en win-win för båda parterna och väntas medföra inköpssynergier på minst 200 miljoner kronor.

– När du jobbar som återförsäljare av hemelektronik har storleken betydelse för att kunna köpa in större volymer. Genom att skala kan vi fortsätta att skapa och paketera attraktiva erbjudanden för kunden. 

Förutom storaffären är det mycket som händer i världen, med kriget i Ukraina och återgången efter pandemin.

– Det var omtumlande att gå in i pandemin, men det är precis lika omtumlande att gå ur den. Det här är en tid när vi verkligen behöver jobba nära våra kunder och vår affär och ha snabbhet och flexibilitet för att kunna parera den ryckiga situation som vi befinner oss i. 

LÄS OCKSÅ: Webhallens nye vd vill stärka kedjans position som den naturliga destinationen för gejming

Dela artikeln:

Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev