Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Handelns mäktigaste

Handelns Mäktigaste 2020: Ingen annan kunde utmana om titeln

Publicerad: 11 januari 2021, 14:17

Corona har orsakat tomma köpcentrum och trängsel i stormarknaderna – konkurser och försäljningsrekord. Samtidigt har pandemin accentuerat trender och accelererat den digitala omstruktureringen. Inget fenomen och ingen person har haft större påverkan på detaljhandeln det gångna året. Därför var corona Handelns Mäktigaste 2020.


Ämnen i artikeln:

DetaljhandelnCorona

2020 blev året då coronaviruset dikterade villkoren och alla planer fick ritas om.
Det gäller även Markets och Dagligvarunytts årliga utmärkelse Handelns Mäktigaste. Priset är uppskattat i branschen och omröstningen engagerar många läsare –  varje år kommer det in tusentals röster.
Men nu var det överflödigt med en omröstning. Det finns bara en tänkbar ”vinnare”: Coronaviruset –  covid-19. Pandemin påverkade allt under 2020, både i detaljhandeln och i samhället i stort. Vissa i branschen fick kämpa för att klara anstormningen av nya kunder på ett säkert sätt. Andra för att överleva när kundströmmarna plötsligt har upphört –  och många har tvingats ge upp.
2020 tilldelar vi – motvilligt –  titeln Handelns Mäktigaste till coronaviruset. I stället för den sedvanliga nedräkningen av topplistan bjuder vi på en artikelserie om tidigare års vinnare.
Nästa artikel publiceras i morgon tisdag och handlar om Bent Holm – Handelns Mäktigaste 2019.

2020 präglades av att flera trender i detaljhandeln accentuerats samtidigt som omstruktureringen har skyndats på av pandemin. Och vi står inför fortsatt stora förändringar, spår experterna.

E-handeln tog ett jättekliv under 2020. Många spår att den blir det nya normala, även om en viss tillbakagång till gamla mönster kan väntas den dag pandemin släpper.

– Det största förra året var digitaliseringen och e-handelns otroliga tillväxt. I pandemins första våg var alla överraskade och uppgången drevs mest av e-handlarna. I andra vågen har fler av butikskedjorna varit på. Nu måste de sälja på nätet, säger HUI:s vd Jonas Arnberg.

– Logistiken i e-handeln har flyttats fram flera år liksom mognaden hos konsumenterna. Vad som händer med e-handeln är branschberoende. Klart många vill gå till fysiska butiker och köpa ny skjorta när pandemin släppt och de ska till jobbet igen. 2020 tror jag e-handeln slutar 30 procent upp. När covid släppt tror jag på nolltillväxt, det betyder att den höga nivån är kvar.

E-handeln utgör dock fortfarande på flera håll en liten del av totala handeln, inte minst för mat där andelen fördubblats till fyra procent, understryker Jonas Arnberg.

– Samtidigt som e-handeln var förra årets stora vinnare har den lokala handeln blomstrat medan köpcentrum och cityområden tagit stryk. Externhandlare med direkt ingång in i butik, som Rusta, har också gynnats. Jag tror detta är början på en kräftgång för köpcentrumen, men med en anpassad hyra kan butikshandeln börja fungera igen, säger han.

Bland 2020 års stora vinnare märks dagligvaruhandeln, allt kring hem, bygg och trädgård medan kläder, skor och sällanköpsvaror tillhör förlorarna med undantag av friluftskläder.

– Jag är säker på att vi kommer att konsumera som tidigare när pandemin är över, det är klart vi vill resa och gå på restaurang igen. Dagligvaruhandeln sjunker tillbaka till en procent tillväxt och investeringarna i hem och trädgård blir rimligare, spår han.

Den strukturomvandling av handeln som pågått sedan länge kommer visa sig igen, när dagens dopning som effekt av att vi inte reser eller går på restaurang lika mycket släpper, varnar han, och spår att vi har en enorm omställning framför oss.

Jonas Arnberg, vd på HUI och Jonas Colliander, professor på Centre for Retailing på Handelshögskolan i Stockholm.

– Många kommer ha delar av sortimentet på nätet och möta lågpriskonkurrens. Ytorna och antal anställda minskar. Vi kommer få nya typer utlämningsställen, av lager och logistik. Infrastrukturen runt e-handeln behöver ändras. De traditionella utlämningsställenas tid är förbi.

Jonas Colliander, professor på Centre for Retailing på Handelshögskolan i Stockholm, framhåller att det faktum att folk, främst i grupper med tidigare lågt anammande, lärt sig ett nytt beteende talar för att e-handeln blir kvar på dagens nivå, men befarar att det tar tid innan konsumtionen är ikapp i utsatta branscher.

– Jag tror vi får se fler konkurser bland företag som kunde klara en kortare nedgång. Främst de stora varumärken inom respektive kategori kommer fortsätta ta marknadsandelar. När människor känner oro och ångest går de de stora, välkända där de inte behöver fundera så mycket.

– Psykologiska faktorer talar också för ökat intresse för lokala handlare, närodlat och svenskproducerat. Folk vill få en känsla av kontroll. Sedan kommer prisperspektivet in och de kanske inte har förmåga att agera som de vill. Jag räknar med att vi får se en nedgång i handeln några år och att den fysiska handeln får ta den stora smällen, säger han.

Jonas Arnberg lyfter fram Foodoras cykelleveranser från butik och Coops satsning på hämtskåp som spännande nya leveransalternativ.

–  Det är hur mycket som helst på gång för att få ut varorna direkt till kund, avslutar han.

Läs mer: Handeln har talat: Här är de viktigaste frågorna i branschen 2021

Barbara Taltavull

Läs mer

Jonas Colliander och Sara Rosengren vid Center for Retailing vid handelshögskolan i Stockholm har skrivit en rapport om om hur konsumentbeteendet ändrades under covid-19-krisen. Du kan ladda ner den här.

Ämnen i artikeln:

DetaljhandelnCorona

Dela artikeln:


Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev

Se fler branschtitlar från Bonnier News