Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Chefsintervju

Supertalangen som vill demokratisera AI: ”Många skulle ha väldigt bra användning men saknar grunden”

Publicerad: 9 mars 2022, 13:12

Foto: Margareta Bloom Sandebaeck

Under högstadiet skolkade han för att ta universitetskurser online och värvades som 15-åring av Klarna. Fyra år senare leder Oliver Edholm hajpade Depict som vill göra AI-baserade produktrekommendationer tillgängliga för massorna.

Ämnen i artikeln:

AIE-handelAmazon

Helen Preutz (tjänstledig)

helen.preutz@bonniernews.se


19-årige Oliver Edholm är en av handelns unga stjärnskott som uppmärksammats på Markets talanglista. Trots sin ringa ålder har Oliver Edholm flera års erfarenhet av forskning och arbete kring AI.

– Jag har alltid varit intresserad av datorer och började med programmering som liten, berättar han.

Under högstadietiden började han, likt många jämnåriga, att fundera över meningen med livet. Vändningen kom efter hans första möte med artificiell intelligens, AI.

– Jag kom ur det efter att ha läst en bok som heter Superintelligence som handlar om att AI är det största som hänt i mänsklighetens historia. Då bestämde jag mig för att jag skulle bli bäst på AI. 

Sagt och gjort började Oliver Edholm att ta onlinekurser på universitetet i stället för att gå på lektioner. Han började även publicera egna forskningsrapporter kring AI. 

– När gymnasiet skulle börja kom jag i kontakt med Klarna som blev imponerade av mina projekt och erbjöd mig jobb som AI-forskare.

Under ett års tid kombinerade 15-åringen arbetet på Klarna på dagarna med en gymnasieutbildning på distans eftermiddagarna. 

– Det var där gnistan och idén med Depict växte fram, berättar han.

Hans dröm ledde så småningom till att han lämnade både skola och jobb för att satsa helhjärtat på den. Efter ett år i Singapore grundade han Depict och fick med sig Anton Osika som medgrundare.

Kort beskrivet gör företaget AI-baserade produktrekommendationer utan krav på försäljningsdata. Det gör att även små och medelstora e-handlare kan konkurrera med e-handelsgiganter som Amazon.

– Vi vill kunna demokratisera Amazon level överallt. 

Enligt Oliver Edholm är Amazons praktiska affärsnytta av AI enorm.

– 35 procent av Amazons försäljning genereras av deras produktrekommendationer. 

Detta möjliggörs av att enorma resurser läggs på att utveckla området.

– De har tusentals anställda som jobbar med saker som är relaterade till AI och maskininlärning. Men det krävs också enorma mängder data.

LÄS MER: Lista: 60 talanger som formar framtidens handel

Nöten som Depict lyckats knäcka är alltså att skapa en algoritm som kan generera produktrekommendationer utan att vara beroende av samma mängder av data. 

Att som 17-åring sälja in en produkt till stora bolag var dock lättare sagt än gjort.

– Jag försökte att så tydligt som möjligt visa värdet, säger Oliver Edholm. 

Försöken lönade sig och en första finansieringsrunda lockade bland andra EQT Ventures och Northzone och Depict att satsa cirka 25 miljoner kronor.

I somras genomförde Depict en andra runda som genererade cirka 155 miljoner kronor som ska användas för att öka expansionstakten.

I dag har företaget över 30 anställda och kan räkna några av Nordens största e-handlare bland sina kunder.

– Det vi gör är att vi, i stället för att bara på historisk användardata och säga att kunder som köpte det här köpte även det här, förstår e-handelsprodukterna mer som en människa gör.

Att använda deras lösning ger företagen många fördelar, säger han.

– Du kan öka marginaler och göra kundresan mer relevant. Vi brukar säga att den genomsnittliga försäljningsökningen blir 2-4x. 

Förutom produktrekommendationer har AI stor användningspotential inom handeln. 

– Amazon är långt framme och använder det inom många områden.

Inom logistik har AI ett stort användningsområde för ruttoptimering och inköp. Inom marknadsföring kan det användas för att optimera kampanjer. AI-algoritmer används även frekvent inom prissättning och optimering av kampanjer. 

Förutom stora spelare som Amazon, Zalando och Farfetch ligger de flesta aktörerna efter gällande AI, anser Oliver Edholm.

– Många skulle ha väldigt bra användning men saknar grunden för att börja. 

Vilka är de största hindren för att företag ska börja använda AI?
– Det första är bristande IT-struktur. Om du inte kan mäta affärsnyttan är det svårt. Dessutom är det svårt att använda sig av den senaste forskningen som är anpassad för stora jättar med väldigt mycket data. 

Vad kan e-handlare göra för att inte missa tåget?
– Du måste ha en bra IT-grund. Man måste jobba datadrivet när man jobbat med AI. Du måste kunna göra ändringar och mäta. 

Att anställa egna AI-experter är överkurs, anser Oliver Edholm.

– Börja med att få in IT-grunden. Sedan fins det företag som kan hjälpa till.

Dela artikeln:

Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev