Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Chefsintervju

Kedjan har gått på smäll efter smäll de senaste åren, men vd Lars Fins tror att det nya, slimmade Rizzo har alla förutsättningar att blomstra: ”Får vi bara chansen att ladda våra butiker med varor så kommer vi att vara vinnare.”

Foto: Julia Forsberg

Lars Fins talar ut – krisen, comebacken och e-handeln: ”Försäljning via butik är nästan alltid mer lönsam”

De senaste tre åren har Rizzos omsättning halverats samtidigt som resultaten varit blodröda. Två rekonstruktioner och två år av pandemi har slagit hårt mot bolaget. ”Nu måste vi snart få någon stolpe in”, säger vd Lars Fins. I en stor intervju berättar han om:
✓ Att kliva in som vd i ett krisbolag – samtidigt som pandemin slog till.
✓ Synen på e-handeln: ”Det har blivit ett mantra – bygger du inte ut din e-handel klassas du som Jurassic Park.”
✓ Dråpslaget efter nyemissionen: ”Pengarna rann ut och det var omöjligt att parera.”
✓ Ljusningen för försäljningen under inledningen av 2022.
✓ Nya fokuserade verksamheten: ”Vi har sänkt våra omkostnader våldsamt”.
✓ Avgörande faktorn för att vända utvecklingen: ”Då finns det goda förutsättningar”.

Publicerad: 30 maj 2022, 07:59

Julia Forsberg

Reporter

julia.forsberg@bonniernews.se

Efter några kämpiga år, som resulterat i två rekonstruktioner, kunde Rizzo under det senaste kvartalet ge besked om att försäljningen börjat komma tillbaka något. Omsättningen under andra kvartalet i det

Vill du läsa vidare?

Starta din prenumeration.

Första 30 dagarna utan kostnad

Obegränsad tillgång till allt digitalt innehåll
Överblick, fördjupning och snabb uppdatering om detaljhandeln
Nyhetsbrev som ger dig full koll på alla branschnyheter

Möjlighet att säga upp under första 30 dagarna

För 3 195 kr ex. moms (ord. pris 3 995 kr ex. moms) får du tillgång till allt vårt digitala material. Prenumerationen är löpande på årsbasis. Första månaden är utan kostnad och du har under den perioden möjlighet att säga upp din nystartade prenumeration.

Starta din prenumeration
Redan prenumerant? Logga in

Ämnen i artikeln:

Rizzo GroupAccessoarerButikskonceptMarket Insights

Dela artikeln:

Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev