Sverigebilden har förändrats, bland annat efter förra årets koranbränningar och påskupplopp. Men Belén Frau, global kommunikationschef på Ingka Group, håller fast vid det blågula arvet.
Foto: Christian Andersson och Johan Nilsson/TT
Hon ska ena blågula Ikea – när Sverigebilden svärtas: ”Vi är förstås inte immuna”
Belén Frau började på Ikea av en slump för 19 år sedan. Nu leder hon kommunikationen på möbeljätten som utsetts till världens mest trovärdiga globala företag – i en tid när det samtidigt stormar rejält kring den svenska imagen. ”Omvärlden är väldigt komplex just nu och då är det extra viktigt att vara proaktiv”, säger hon i en stor intervju.
Annika Wilhelmson
Belén Frau sökte aldrig jobb Ikea. Hon jobbade med finans på Deloitte sedan sju år när hon på en fotoutställning sprang in i en rekryterare-bekant som berättade om en tjänst
Vill du läsa vidare?
Starta din prenumeration.
Första 30 dagarna utan kostnad
Möjlighet att säga upp under första 30 dagarna
För 3 195 kr ex. moms (ord. pris 3 995 kr ex. moms) får du tillgång till allt vårt digitala material. Prenumerationen är löpande på årsbasis. Första månaden är utan kostnad och du har under den perioden möjlighet att säga upp din nystartade prenumeration.