Det tuffa ekonomisk klimatet är ett bra läge att gasa på, säger Tolga Öncu. ”Vi är inte pressade av kortsiktiga affärsmål även om de så klart är viktiga.”
Foto: Mikael Sydner
Exklusiv intervju med Ikeas retailboss: ”Våra traditionella varuhus är mer relevanta än någonsin”
Ikea är på offensiven och planerar att öppna fler nya format. Men det betyder inte att de traditionella varuhusen har sett sina bästa dagar. ”Antalet besökare efter pandemin slår alla våra förväntningar”, säger Tolga Öncu, global retail operations manager på Ingka Group. Market fick ett exklusivt möte under ett blixtbesök i Stockholm.
Mikael Sydner
Jag står utanför Ikeas cityvaruhus i Gallerian strax före öppningsdags. För att vara tio i tio en tisdagsförmiddag är det ett himla liv. Från högtalarna pumpar Abba, folk minglar och
Vill du läsa vidare?
Starta din prenumeration.
Första 30 dagarna utan kostnad
Möjlighet att säga upp under första 30 dagarna
För 3 195 kr ex. moms (ord. pris 3 995 kr ex. moms) får du tillgång till allt vårt digitala material. Prenumerationen är löpande på årsbasis. Första månaden är utan kostnad och du har under den perioden möjlighet att säga upp din nystartade prenumeration.