Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Chefsintervju

Elonchefen om stora förändringsresan: ”Kanske krävdes en galen fransman”

Publicerad: 2 mars 2020, 13:29

Affären med Electra Gruppen både breddar och fördjupar Elon Groups sortiment och är med och skapar den största butikstransformationen i bolagets historia. ”Det kanske krävdes en galen fransman för att ro det här i land, men samtidigt är det såklart en laginsats”, säger vd Stefan Lebrot.


Ämnen i artikeln:

HemelektronikElonVdElon Ljud & Bild

För nästan exakt ett år sedan kunde Market berätta om vitvarukedjan Elons stora transformation.

Med expansion på flera nya marknader, upplevelsebaserade butiker och strategiska omflyttningar inom organisationen var optimismen stor hos vd Stefan Lebrot när Market träffade honom.

Två månader senare skruvades förväntningarna upp ännu mer, när affären med Electra Gruppen var i hamn.

Fram växte Elon Ljud & Bild, med ett mycket bredare erbjudande är tidigare.

– Electra tillförde ungefär 110 fysiska butiker, som vi nu håller på att ställa om till det nya gemensamma konceptet. Att få tillgång till deras hemelektroniksortiment betyder oerhört mycket för den totala affären, säger Stefan Lebrot.

Samarbetsavtalet är på tio år och fusionen i full gång. Det gäller även förvandlingen och förnyelsen av alla butiker.

– Det har inte varit jätteenkelt att ställa om. Handlarna ute i landet är ju experter på deras egen marknad och att övertyga dem om att det här är nödvändigt för att behålla trafiken till butikerna har tagit en del tid, säger Stefan Lebrot och fortsätter:

– Vi går från ett traditionellt sätt att sälja vitvaror till att jobba mycket mer med inspiration och med olika rum. Innan 2020 är över siktar vi på att ha ställt om ett 30-tal butiker till vårt nya all in-koncept.

Läs mer: Elon Ljud & Bild inleder 2020 med att växa med 14 butiker: ”Vi attraherar”

Parallellt med uppgraderingen av de fysiska butikerna präglades fjolåret av att utveckla samarbetet med danska Hvidt og Frit, isländska Heimilistæki och finska Veikon Kone.

– Nu är vi kompletta i Norden och kommer också att hålla oss i den regionen, säger Stefan Lebrot.

Som ju, som Market tidigare har berättat, har ett stort musikintresse vid sidan av jobbet.

Elon i Nyköping var, tillsammans med Arninge, först ut med kedjans nya butikskoncept ny interiör – här avdelningen för kök och husgeråd.

Elon i Nyköping var, tillsammans med Arninge, först ut med kedjans nya butikskoncept ny interiör – här kassamodulen.

Elon i Nyköping var, tillsammans med Arninge, först ut med kedjans nya butikskoncept ny interiör – här avdelningen tvättstugan.

Här hämtar kunden sin beställning från webbordrar. Den här platsen ska vara tydligt utmärkt i varje Elon-butik.

Ny inredning gör det trevligare för alla – även personalen.

Camilla Waldmark, PR- och kommunikationsansvarig, visar runt på lagret.

Elon Groups lager i Örebro förser butiker i hela Norden med varor.

Det gör att han också kan dra paralleller mellan att leda Elon genom den stora förändringen vid att spela i ett band.

– Det här är förstås inget man gör på egen hand. Det är som att göra musik med andra. Man måste samarbeta och förstå varandras roller för att det ska låta bra, säger Stefan Lebrot och ler.

Han själv är sångaren, säger han. På riktigt och metaforiskt.

Med ena foten i Sverige och den andra i Frankrike tycker han att han fått med sig möjligheten att se saker ur flera perspektiv.

Läs mer: Stort sug efter hjälp med installation hos Elon: ”Ligger klockrent i tiden”

– Det finns skillnader mellan svensk och fransk ledarskapsfilosofi. Den franska är ofta betydligt mer auktoritär. Jag är nog blandad, men kanske har det ändå krävts en galen fransman för att ro det här i land, säger Stefan Lebrot, innan det är dags att styra hem till Stockholm igen.

För det är i Örebro vi ses.

Här finns Elon Groups huvudkontor och centrallager, med en totalyta på 55 000 kvadratmeter. Eller åtta fotbollsplaner om man hellre vill räkna så.

– Härifrån förser vi hela Norden med varor. 125 personer arbetar med runt 2 000 artikelnummer. Lagret omsätts ungefär åtta gånger per år, säger Camilla Waldmark, PR- och kommunikationsansvarig, medan hon visar runt.

Tre viktiga steg för Elon

Elons vd Stefan Lebrot och Annelie Sjöstedt, vd på Electra.

1. Affären med Electra Gruppen

Samarbetet både breddar och fördjupar sortimentet för nya Elon Ljud & Bild. Den långsiktiga fusionen skapar ett nätverk på 500 butiker i Norden och blir det största för fackhandeln inom hemelektronik och vitvaror.

Audiovideo.se byter samtidigt namn till elonljudbild.se. Elonbutikerna fortsätter att fokusera på att sälja vitvaror, medan Elon Ljud & Bild fortsätter sin inriktning på hemelektronik. Flera butiker kommer att vara medlem i båda kedjorna.

Läs mer: Här är den nya jätten: Elon och Electra Gruppen går samman

Elon i Nyköping var först att få kedjans nya butikskoncept.

2. Butikstransformationen

De nya butikerna bygger mycket på inspiration, hemmakänsla och guidning snarare än traditionell försäljning, med produkterna i fokus. Omställningen och den nya visuella identiteten blir den största i bolagets historia. Enligt vd Stefan Lebrot har det nya konceptet redan påverkat omsättningen positivt.

Det nya butikskonceptet rullas ut efterhand och förväntas vara genomfört i samtliga butiker 2022.

Läs mer: Efter succéstarten står handlarna i kö för att få Elons nya koncept

Ilkka Viskari, vd för Veikon Kone och Stefan Lebrot vd för Elon, presenterade sitt samarbete i oktober 2018. Elon inledde samtidigt samarbeten med danska Hivat och Fris och isländska Heimilistæki.

3. På plats i hela Norden

2018 inledde Elon tre nya samarbeten som gör kedjan till Nordens ledande inköpare: Danska Hvidt og Frit, isländska Heimilistæki och finska Veikon Kone är nu partners. ”Med detta unika samarbete blir vi en ny maktfaktor i hela Norden som förenar våra svenska Elon-butiker och norska Euronics-butiker med våra nya samarbetspartners i de övriga nordiska länderna. Vinnare blir nordiska konsumenter som kommer få mer för pengarna”, sa vd Stefan Lebrot i samband med det nya partnerskapet. Inköpen går via Elon Group.

Läs mer: Elon gör inköpen tillsammans med nordiska kollegor: ”En ny maktfaktor”

Michael Sandsjö

Elons preliminära siffror för 2019

Nettoomsättning, koncernen: 3 425 mkr (3 362 mkr)
Nettoresultat: 11,8 mkr (10,4 mkr)

■ Elon har idag cirka 300 butiker i Sverige och 55 i Norge
■ Elon Ljud & Bild består av cirka 110 butiker i Sverige.

Dela artikeln:


Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev

Se fler branschtitlar från Bonnier News