Axfood är dagligvaruhandelns lysande stjärna och har överträffat index nästan varje kvartal senaste fem åren. Men vd Klas Balkow tänker fortsätta att driva koncernen framåt: ”Vi har tillväxt, en utvecklingsagenda och energi i teamet.” Bilden är tagen i Hemköps flaggskeppsbutik på Torsplan i Stockholm.
Foto: Sören Andersson
Branschens stjärna skördar frukterna
Axfood utklassar index – oavsett konjunktur. Det visar Markets granskning. Men dagligvaruhandelns hetaste aktör nöjer sig inte. I dag berättar Klas Balkow om framgången och nästa offensiv i en lång intervju.
Läs om:
✓ Stor grafik: Axfoods seger över konkurrenterna.
✓ Etableringarna – så många fler butiker öppnas.
✓ Willys plan för att behålla alla nya kunder.
✓ Hemköps oväntat jämna kamp med Lidl.
✓ Investeringen i Mathem – och prislappen.
✓ Matpriserna och kängan mot ministern.
✓ Sommarens kris i Bålsta – och ursäkten.
✓ Styrelsens engagemang och vd-karriären.
✓ SM-guldet och utmaningarna med golfsvingen.
Thomas Ohlén
Axfood fortsätter att vara marknadsledare i dagligvaruhandeln och andra kvartalet lyfte koncernens detaljhandelsomsättning med smått osannolika 16,6 procent jämfört med motsvarande period året innan.
Vill du läsa vidare?
Starta din prenumeration.
Just nu 49 kr för 3 månader
Möjlighet att säga upp under de första 3 månaderna.
Efter introduktionsperioden på 3 månader förnyas prenumerationen med 30% rabatt på ord.pris: 2 797 kr/år ex. moms och 12 månaders bindningstid och årlig förnyelse till ordinarie pris 3 995 kr. Säg upp prenumerationen när som helst, så avslutas den efter avtalad bindningstid.