Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Rekonstruktion

Venue Retail Group nästa kriskedja att försättas i rekonstruktion

Publicerad: 20 november 2019, 08:33

Venue Retail Group har ont om pengar. Nu ansöker bolaget om företagsrekonstruktion vid Stockholms Tingsrätt.


Läs mer: Omställningsarbetet kostar för Venue Retail – förlusten växer: ”Ej tillfredställande”

Venue Retail Group, med varumärkena Accent, Rizzo och Morris, har haft det tufft ekonomiskt under det senaste verksamhetsåret vilket har resulterat i att koncernen har ont om pengar.

Samtidigt gick ett kreditavtal med Nordea ut 31 oktober. För att avtalet ska förlängas kräver banken att Venue Retail Group genomgår om en företagsrekonstruktion samt genomför en nyemission om minst 40 miljoner kronor.

Koncernen går nu banken till viljes och ansöker om rekonstruktion.

Läs mer: Efter nytt tapp – Venue Retail kan stänga fler butiker: ”10–15 har identifierats”

Ett åtgärdsprogram har redan sjösatts men det har inte gett utslag än. Bland annat ska en större del av Rizzo-butikerna avvecklas.

Det kombinerat med en rekonstruktion och en nyemission tror styrelsen ska kunna leda till att verksamheten blir lönsam igen, skriver Venue Retail Group i ett pressmeddelande.

Fler kostnadsbesparingar planeras, både i butik genom att fler olönsamma enheter stängs och att antalet timmar minskas men också centralt genom effektiviseringar.

Koncernen kommer också att sätta ett större fokus på försäljning och på egna varumärken, med högre marginal.

Market söker Venue Retail Groups vd Jonas Ottosson.

Läs mer: Mikael Sydner: Det som många kedjor gör nu borde ha skett för flera år sedan

Daniel Norman

Redaktör

daniel.norman@bonniernews.se

Dela artikeln:


Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev