Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Rekonstruktion

Rizzo Group har ont om pengar – tvingas ansöka om rekonstruktion igen

Publicerad: 23 mars 2021, 09:04

Rizzo Group ansöker om företagsrekonstruktion – mindre än ett halvår efter att den förra avslutade. Restriktionerna för att minska smittspridningen av covid-19 har slagit hårt mot företagets försäljning.


Ämnen i artikeln:

AccessoarerSkorRizzo Group

Läs mer: Rizzo Group tvingas införa inköpsstopp för att klara sig genom våren

Rizzo Group har ansökt om företagsrekonstruktion vid Stockholms tingsrätt.

Bakom beslutet ligger ett kraftigt omsättningstapp som en följd av restriktionerna som införts från oktober och framåt för att minska smittspridningen av covid-19.

Från november 2020 och fram till och med februari har försäljningen sjunkit med 142 miljoner kronor lägre jämfört med motsvarande period ett år innan.

Under pandemin i sin helhet har Rizzo Groups försäljningen sjunkit med 43 procent, 345 miljoner kronor.

Kapade kostander och statliga stöd kompenserar inte för tappet. Stödåtgärderna har dessutom försenats.

”De stöd som nu erbjuds står inte heller i proportion till de förluster som bolaget lider till följd av restriktionerna”, skriver Rizzo Group i ett pressmeddelande.

Det har i sin tur gjort att likviditeten är mycket ansträngd och att bolaget fått betalningssvårigheter.

”Försenade stödåtgärder, osäkerhet kring när vaccinering kommer vara genomförd och när pandemin avtar och allt återgår till det normala medför att styrelsen bedömer att ytterligare ett rekonstruktionsförfarande, innefattande ett ackord, med genomförande av nedan nämnda åtgärder behövs och kommer att kunna leda till att verksamheten blir lönsam”, skriver Rizzo Group.

Under rekonstruktionen ska bolaget fortsätta arbeta för att öka försäljningen och genomföra den affärsplan som tagits fram samt ställa om de butiker som återstår till det nya konceptet.

Dessutom ska ytterligare kostnader kapas, där kan butiksstängningar eller flyttar bli aktuella. De centrala kostnaderna ska minskas genom outsourcing av vissa funktioner.

Inköpsstrategin ska också ses över  och där Rizzo Group ska lägga ett större fokus på egna varumärken. Möjligheten att utveckla nya affären i olika kanaler är något annat bolaget vill titta på.

Läs mer: Tuff inledning på omstarten för Rizzo – som gärna sett total lockdown

Daniel Norman

Redaktör

daniel.norman@bonniernews.se

Ämnen i artikeln:

AccessoarerSkorRizzo Group

Dela artikeln:


Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev