Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Rekonstruktion

Få köper resväskor under pandemin – nu tvingas kedjan till rekonstruktion

Publicerad: 8 december 2020, 11:11

Foto: Daniel Norman

81-åriga Väskan är illa ute. Kedjan har nu ansökt om företagsrekonstruktion på grund av problem med att betala sina skulder.


Ämnen i artikeln:

AccessoarerCorona

Väskan har ansökt om företagsrekonstruktion vid Västmanlands Tingsrätt, något Habit var först med att berätta.

”I början av 2020 spreds en pandemi över världen med hårda restriktioner som följd. En av bolagets bäst säljande produkter är resväskor men när människor inte längre kunde resa upphörde försäljningen av dessa produkter i stort sett helt”, skriver firmatecknare Andreas Wahlsten i ansökan till tingsrätten.

Bolaget märkte tidigt, när pandemin bröt ut, ett minskat flöde av kunderna i samtliga butiker och agerade genom att stänga två av dem, en i centrala Uppsala och en i centrala Västerås.

Ägarna har under våren skjutit till pengar för att förbättra likviditeten.

”Eftersom smittspridningen eskalerade under hösten och restriktionerna kvarstår har det nu blivit uppenbart att bolaget behöver ansöka om företagsrekonstruktion för att hantera sin skuldbörda och ytterligare anpassa sin verksamhet efter pandemins verkningar”, skriver Andreas Wahlsten.

Hösten och julhandeln är en viktig försäljningsperiod för Väskan varför stora varubeställningar görs inför den.

”När smittspridningen ökade under oktober och november stannade försäljningen av. Bolaget fick likviditetsproblem och kunde inte betala sina leverantörer.”

Väskan grundade redan 1939 och har varit i familjen Wahlstens ägo i tre generationer.  Försäljningen sker i egna butiker samt online.

Investeringar har gjorts i nätbutiken för att anpassa verksamheten till nya marknadsförhållanden.

Det har gjort att personalstyrkan vid huvudkontoret har kunnat halveras och dubbelbemanningen i de fysiska butikerna har kunnat minskas, står att läsa i ansöka om företagsrekonstruktion.

Framåt är ambitionen att sätta ett större fokus online. Under 2021 väntas hälften av försäljningen ske där.

”Investeringarna i e-handeln innebär att bolaget under 2021 kommer kunna expandera mot flera marknader. Bolaget bedömer att konverteringsgraden från besök till köp kommer att öka genom en kombination av smartare filter, snabbare laddningstider och tydligare produktpresentationer”, skriver Andreas Wahlsten.

Bolaget flaggar också för att ytterligare en fysisk butik kan komma att stängas under rekonstruktionen.

I dag har kedjan fyra kvar: en i Gränbystaden i Uppsala, en i gallerian Mitt i city i Karlstad, en i Erikslunds shoppingcenter i Västerås samt en vid centrallagret i Västerås.

Andreas Wahlsten skriver att bolaget under rekonstruktionen kommer att utreda andra verksamhetsförändringar för att sänka kostnaderna ytterligare i målet att nå långsiktig lönsamhet.

Daniel Norman

Redaktör

daniel.norman@bonniernews.se

Ämnen i artikeln:

AccessoarerCorona

Dela artikeln:


Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev

Se fler branschtitlar från Bonnier News