Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

På nytt jobb

Hon ska få Lyko att växa i Finland – både online och fysiskt: ”Nu växlar vi upp”

Publicerad: 19 september 2022, 06:27

Ida Berg Kivi har rekryterats som marknadsför för Lyko i Finland.

Foto: Sara Forsius

Lyko växlar upp i Finland. Bolaget värvar en marknadschef för den finska marknaden från L’Oréal och letar efter läge för en fysisk etablering.


Ämnen i artikeln:

Lyko

Finland är en relativt ny marknad för Lyko. 

För ett år sedan genomförde bolaget för första gången en bred marknadsföringsinsats där och gick samtidigt in som huvudsponsor för den finska varianten av Let´s Dance. 

Det var ett lyckat drag, konstaterar Lyko i ett pressmeddelande, och berättar samtidigt att de sett en stadig försäljningstillväxt i Finland. 

Nu växlar bolaget upp ytterligare genom att tillsätta en marknadschef dedikerad till den finska marknaden. 

Till rollen har Ida Berg Kivi värvats. Hon kommer närmast från L’Oréal där hon arbetat med varumärken som Maybelline, Garnier, NYX Professional Makeup, Lancôme och Biotherm. 

– Med Ida Berg Kivi växlar vi nu upp för att ta ännu större plats i Finland. Vi vet att vi snabbt kan bygga en stark varumärkeskännedom som vi gjort i Sverige och Norge, där vi blivit en av de största skönhetsaktörerna. Nu fokuserar vi på Finland och ser i våra varumärkesmätningar att vi lyckats drivit upp varumärket till en ny nivå, allt indikerar att vår modell fungerar även här, säger marknadschef Kalle Eliason. 

Ida Berg Kivi själv säger att hon följt Lykos resa hittills med spänning. 

– Jag har länge imponerats av Lykos nytänkande och inkluderande inställning till skönhetsbranschen och på sättet de skiftande konsumentbehoven verkligen tas hänsyn till i allt de gör. Det känns helt fantastiskt att få vara med på tillväxtresan och ta Lyko till nästa nivå på den finska marknaden, säger hon. 

Än så länge finns Lyko vara online i Finland. 

– I Sverige och Norge är vi en stor omnikanal spelare med flera butiker och vi hoppas hitta ett bra länge för en etablering även i Finland, säger Kalle Eliason

Daniel Norman

Redaktör

daniel.norman@bonniernews.se

Ämnen i artikeln:

Lyko

Dela artikeln:

Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev