Konkurs
Kartläggning: Branschens största konkurser – så gick det sen
Det är många tunga namn i svensk retail som har tvingats slå igen de senaste turbulenta åren. Men har det bara varit av ondo eller har något bättre uppstått efteråt? ”En konkurs kan vara en klok affärsstrategi”, säger Patrik Stoopendahl, industridoktorand inom digital handel. Market har kartlagt de största konkurserna sedan 2019 – och hur det gick sen:
✓ Lista: Varumärkena som överlevde – och de som gick i graven.
✓ Hela storyn om konkursen och vad som hände sen för de tio största bolagen.
✓ Modekedjan som föddes på nytt och vände till vinst direkt.
✓ Klassiska varumärket som lever kvar – i Skara.
✓ De två kedjorna som har bytt ägare tre gånger efter konkursen.
Publicerad: 29 mars 2023, 11:57
Flash, Dialect, MQ, Best of Brands, Teknikmagasinet, 4Sound, JC, Sova, Digital Inn och Indiska. Samtliga har gått igenom uppmärksammade konkurser de senaste åren, men flera av varumärkena lever vidare – på ett eller annat sätt.
En konkurs är ofta förknippad med ett tragiskt slut. Livsverk går i kras, människor förlorar sina jobb, många förlorar stora pengar.
Vill du läsa vidare?
Starta din prenumeration.
Just nu 49 kr för 3 månader
Möjlighet att säga upp under de första 3 månaderna.
Efter introduktionsperioden på 3 månader förnyas prenumerationen med 30% rabatt på ord.pris: 2 797 kr/år ex. moms och 12 månaders bindningstid och årlig förnyelse till ordinarie pris 3 995 kr. Säg upp prenumerationen när som helst, så avslutas den efter avtalad bindningstid.