Konkurs
Fler handelsföretag i konkurs: ”Men inte i paritet med flera andra branscher”
Publicerad: 1 februari 2023, 06:29
Foto: Pontus Edman
Antalet konkurser i Sverige ökade med 47 procent i januari, visar färs statistik från UC. Även inom detaljhandeln tvingades fler företag ge upp, men ökningen var inte lika kraftig.
I januari ökade antalet konkurser i Sverige med 47 procent, jämfört med samma månad i fjol. Det visar statistik i från UC. Samtidigt har antalet nystartade bolag minskat med 46 procent.
– Vi var nog många som hoppades på att toppen skulle vara nådd i och med de rekordhöga antalet konkurser vi såg under december månad. Men den negativa spiralen med extremt hög osäkerhet, fortsatt hög inflation och ökade kostnader i form av både räntor och elpriser har dessvärre bara eskalerat ytterligare under den första delen på året, säger Johanna Blomé, ekonom på UC.
Inom detaljhandeln tvingades 70 företag till konkurs i januari, en ökning med 37 procent. I siffror handlar det om 19 fler företag.
– Konkurserna har visserligen fortsatt gått upp men inte i paritet med flera andra branscher den senaste månaden, säger Johanna Blomé.
En självrensning, där flera företag redan slogs ut under pandemin, kan vara en förklaring lyfter hon fram.
LÄS OCKSÅ: Det tunga konkursbeskedet: ”Finns inga tecken på att det bromsar in”
Creditsafe, som redovisar konkursstatistik för enbart aktiebolag, rapporterar om det högsta antalet konkurser någonsin för januari månad. Jämfört med förra året ser de en ökning med 56 procent.
Nästan 10 procent av aktiebolagen i konkurs, 64 stycken, verkade inom detaljhandeln. Det är en ökning med 73 procent jämfört med förra året.
– Vi kan konstatera att vi aldrig haft fler konkurser än det vi ser i januari. Det är stigande konkurstal i samtliga branscher i vår statistik. Men också väldigt tydliga utmaningar för företagen som jobbar mot konsumenter, där slår konkurserna nu igenom med full kraft. Min bedömning är att konkurserna bland svenska företag fortsätter stiga i minst ett halvår, säger Henrik Jacobsson, VD på Creditsafe, i en kommentar.
Branscherna som har högst procentuell ökning påverkas alla av konsumenternas minskade köpkraft. Bilverkstäder toppar med 163 procent, följt av städföretag på 133 procent. På tredje plats kommer livsmedelsbutiker med en ökning på 120 procent.
LÄS OCKSÅ: Konkursvågen tilltar – här är listan över årets 30 största konkurser i branschen