måndag30 januari

Kontakt

Annonsera

Sök

Starta din prenumeration

Prenumerera

Konkurs

Dystert facit för detaljhandeln – så många fler företag tvingades till konkurs 2022

Publicerad: 2 januari 2023, 07:06

Antalet konkurser i detaljhandeln ökade med 16 procent under 2022.

Foto: Daniel Norman

Det blev inget gott slut för detaljhandeln. Under december månad ökade antalet konkurser med 28 procent, visar färsk statistik från UC. ”Många företag går ett tufft 2023 tillmötes”, säger ekonom Johanna Blomé.

Ämnen i artikeln:

UCDetaljhandeln

Daniel Norman

daniel.norman@bonniernews.se


Antalet konkurser i Sverige ökade med fem procent under 2022. Det visar statistik från UC.

– Inför 2022 fanns en hög optimism, inte minst till följd av de rekordlåga konkurstalen under det gångna året och avlägsnandet av pandemirestriktioner. En ljus framtid spåddes för Sveriges entreprenörer och småföretagare. Men dessvärre bjöd året istället på en rad otrevliga överraskningar som drabbade både svensk och global ekonomi, säger Johanna Blomé på UC i en kommentar.

Det var framför allt det andra halvåret som var tufft för många företag. Antalet konkurser var 22 procent fler än motsvarande period 2021. I december tvingades 17 procent fler bolag ge upp jämfört med samma månad ett år tidigare.

– De marknadsmässiga kontrasterna mellan de första månaderna under 2022 och där vi står idag är stora. Resulterar detta i en uppsägningsvåg och att energistödet för företag dessutom helt uteblir under vintern så riskerar svenska företag att få det ännu tuffare, säger Johanna Blomé.

727 företag i detaljhandeln gick i konkurs 2022. Det är 16 procent fler än under 2021. I december tvingades 28 procent fler företag ge upp än samma månad ett år innan. I konkreta siffror handlar det om 15 stycken.

– Handeln är liksom hotell- och restaurang en konsumentnära och konjunkturkänslig bransch. Flera påverkansfaktorer är desamma. Men konsekvenserna ser olika ut inom olika delar av handeln, exempelvis så sticker heminredning ut med ett minskat antal konkurser under det gånga året. De exakta orsakerna är svåra att sia om, men vi såg en uppgång kring just heminredning och ombyggnad redan under pandemin – kanske har den hållit i sig, säger Johanna Blomé.

Mycket tyder på att det blir fortsatt tufft för många företag under 2023.

– Nu när vi sitter med facit i hand tyder det mesta på att det här bara är början - även ökade och mer långsiktiga effekter från kriget i Ukraina är att vänta, säger Johanna Blomé.

Dela artikeln:

Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev