Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Förvärv

Zoo-utmanaren växer genom förvärv: ”Vårt mål är att finnas i hela Sverige”

Publicerad: 26 augusti 2021, 08:42

Christer Åberg, styrelseordförande i Zoo.se, och Maria Nordin och Linn Olofsson, ägare till Djurmagneten.

Zoo.se växer genom förvärv. Kedjan har förvärvat Djurmagneten med fem butiker i norra Sverige.


LÄS MER: Hundåret gav ett jättelyft – så snabbt växte zoohandeln 

Under det senaste året har Zoo.se mer än fördubblat sin verksamhet. E-handlaren som nu även växer i fysisk form. 

Och tillväxtresan fortsätter. Kedjan har förvärvat de fem butiker i norra Sverige som tillhör Djurmagneten. 

– Vi är stolta över den tillväxt bolaget har. Vårt mål är att finnas tillgängliga i hela Sverige och dessutom ha en av Nordens bästa e-handelserbjudanden. Expansionen i Norrland ser vi som ett otroligt viktigt steg i rätt riktning, säger styrelseordförande Christer Åberg i en kommentar. 

Butikerna finns i Umeå, Örnsköldsvik, Piteå och Haparanda. 

Market har tidigare berättat om Maria Nordin och Linn Olofsson som valde att bryta sig loss från Djurmagazinet för att i stället satsa på egen hand under namnet Djurmagneten. 

Nu väljer de alltså att sälja butikerna till Zoo.se. 

– Vi ser en stor potential i att växa ännu snabbare tillsammans under det gemensamma varumärkesnamnet ZOO.se. Dels i befintliga butiker, men även etablera ytterligare butiker när rätt möjligheter ges, säger Linn Olofsson, som är vd. 

Hon och Maria Nordin kommer att fortsätta i sina nuvarande roller även efter ägarbytet. 

Affären väntas slutföras i oktober. Med förvärvet har e-handelsaktören nio fysiska butiker. 

LÄS MER: Zoohandeln växer – här öppnar nya butiker: ”Möta den ökade efterfrågan” 

Daniel Norman

Redaktör

daniel.norman@bonniernews.se

Dela artikeln:


Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev

Se fler branschtitlar från Bonnier News