måndag30 januari

Kontakt

Annonsera

Sök

Starta din prenumeration

Prenumerera

Förvärv

Här ror Lyko i land ytterligare ett förvärv: ”Ligger helt rätt i tiden”

Publicerad: 11 januari 2023, 08:21

Pernilla Rönnberg, vd och grundare av Estelle & Thild, tillsammans med Lykos vd Rickard Lyko.

Foto: Pressbild

Lyko fortsätter att växa genom förvärv. Skönhetsvarumärket Estelle & Thild blir en del av bolaget. ”Adderar värdefull kunskap inom ekologisk skönhet”, säger vd Rickard Lyko.

Ämnen i artikeln:

LykoDetaljhandeln

Daniel Norman

daniel.norman@bonniernews.se


Estelle & Thild är ett ekologiskt skönhetsvarumärke med ett brett sortiment inom hudvård och make up.

Merparten av försäljningen sker hos återförsäljare. I dag säljs varumärkets produkter hos flera ledande kedjor i Skandinavien och Europa. Senaste bokslutet uppgick omsättningen till 19,1 miljoner kronor.

Nu köper Lyko verksamheten från vd:n och grundaren Pernilla Rönnberg och hennes medinvesterare.

– Pernilla har byggt Estelle & Thild till ett exklusivt varumärke som ligger helt rätt i tiden. Varumärket är ett fantastiskt komplement till våra tidigare förvärv och adderar värdefull kunskap inom ekologisk skönhet, som är av stor vikt för oss på den europeiska marknaden. Vi ser att det finns ett stort intresse i Europa för skandinaviska skönhetsvarumärke, säger Richard Lyko i en kommentar.

LÄS OCKSÅ: Flera Make Up Store-butiker avvecklas – här är Lykos plan för varumärket

Lyko får betala 15 miljoner kronor för samtliga aktier i bolaget, samt justering för kassa.

– Vi kommer förvalta och förädla varumärket genom att utveckla och fortsätta lansera innovativa och effektiva skönhetsprodukter med ekologiska ingredienser. Förvärvet är en del i vår långsiktiga strategi att bygga en stark portfölj av egna varumärken, där vi ser tydliga synergier inom så väl utveckling och tillverkning som marknadsföring och försäljning, fortsätter Rickard Lyko.

Ägarbytet sker 1 februari.

– Lyko är en perfekt ägare som med sin affärsmodell och kraft kommer kunna tillföra det som behövs för att få Estelle & Thild att fortsätta växa och utvecklas. Jag är imponerad av Lykos fantastiska tillväxtresa samt långsiktiga strategi och ser stora möjligheter för varumärket även internationellt, säger Pernilla Rönnberg i en kommentar.

LÄS OCKSÅ: Kartläggning bolag för bolag: Här är detaljhandelns vinnare och förlorare 2022

Dela artikeln:

Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev