Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Förvärv

Genom förvärv stärker Lyko den interna kompetensen: ”Växlar upp kommunikationen på alla fronter”

Publicerad: 9 mars 2022, 07:03

Genom förvärvet satsar Lyko på att starta en egen inhousebyrå som ska syssla med innehållsproduktion.

Foto: Pressbild

Lyko förvärvar produktionsdelen av sin tidigare reklambyrån Honesty. Genom det stärker bolaget sin interna kompetens. ”Vi behöver skapa mer och bättre innehåll i snabb takt för de över 1000 varumärken vi säljer och för våra egna varumärken”, säger marknadschef Kalle Eliason.


Ämnen i artikeln:

Lyko

Lyko har via ett dotterbolag förvärvat produktionsdelen av sin tidigare reklambyrån Honesty. 

Kompetensen ska användas till att skapa en egen inhousebyrå samt starta Lyko studio, som ska jobba med innehållsproduktuion. 

Förvärvet omfattar bland annat en fullt utrustad studio där produktionen av Lykos koncept Your beauty playground har producerats. 

– Vi växlar upp kommunikationen på alla fronter nu, dels genom vårt nya samarbete med Åkestam Holst men också genom en storsatsning på vår inhouse. Vi behöver skapa mer och bättre innehåll i snabb takt för de över 1 000 varumärken vi säljer och för våra egna varumärken som Make up store, Pusher, Watercloud, Grazette med flera. Vi har en stark och växande inhouse i dag och med det här förvärvet lyfter vi det till en ny nivå. Honesty för med sig ett tillskott av kompetens och kreativitet men även magiska lokaler på Södermalm som nu blir basen för vår nya inhouse, säger Kalle Eliason i en kommentar. 

Förvärvet görs från grundarna Walter Naeslund och Julia Anjou. All personal kommer nu att erbjudas anställning hos Lyko. Grundarna kommer att arbeta kvar under en tremånadersperiod för att säkra en smidig övergång. 

– Den resa vi gjort med Lyko har blivit en milstolpe både för Honesty och för min egen karriär. Den här affären blir ett nytt steg på den resan. Under våren ska vi hjälpa teamet att bygga Lyko Studio till en unik inhousebyrå i rekordfart, säger Walter Naeslund i en kommentar. 

Daniel Norman

Redaktör

daniel.norman@bonniernews.se

Ämnen i artikeln:

Lyko

Dela artikeln:

Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev