Förvärv
Förvärvet ska locka männen till Lyko: ”Möjligheter till intäkter”
Publicerad: 1 juli 2021, 08:08
Förvärvet är Lykos första – inriktat mot den manliga målgruppen.
Hårvårdsprodukterna för män har länge varit en del av Lykos sortiment. Nu blir skönhetsjätten majoritetsägare i bolaget.
Ämnen i artikeln:
LykoSkönhetsjätten Lyko meddelar i dag att man köper 90,1 procent av hårvårdsvarumärket Pusher vars sortiment sedan länge funnits i e-handlarens sortiment.
Notan för köpet som omfattar befintligt lager och immateriella tillgångar landar på 1,2 miljoner kronor.
Nuvarande ägaren och grundaren Johan Risberg som verkat i den professionella hårvårdsbranschen sedan tidigt 1990-tal kommer även i fortsättningen att driva produkt- och varumärkesutvecklingen.
Affären är Lykos första förvärv inriktat mot den manliga målgruppen.
– Genom förvärv har vi direkt möjligheter till intäkter. Jag ser fortsatt stora möjligheter till ytterligare vertikala förvärv och det är en naturlig del i vår sortimentsstrategi för expansion i Europa, säger vd Rickard Lyko i ett pressmeddelande.