Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Förvärv

Elon Groups tydligare fokus – säljer möbelkedjan: ”Extra viktigt med tanke på konjunkturläget”

Publicerad: 22 november 2022, 08:06

Em Home blir en del av Svenska Hem.

Foto: Pressbild

Elon Group säljer varumärket Em Home samt tillhörande e-handel till Svenska Hem. Köpeskillingen uppgår till drygt nio miljoner kronor.

Ämnen i artikeln:

ElonEM Home

Daniel Norman

daniel.norman@bonniernews.se


2018 tog Electra Gruppen beslut om att bredda sin verksamhet och ge sig in i möbelbranschen genom förvärvet av butikskedjan Em Home. Ambitionen var att fördubbla antalet butiker kommande fyra år, något man inte nått upp till. 

Sedan dess har Electra Gruppen gått samman med Elon under gemensamt flagg. 

Nu väljer alltså Elon Group att sälja varumärket samt tillhörande e-handel till Svenska Hem. Köpeskillingen uppgår till dryg nio miljoner kronor. 

– Vi har letat efter lösningar för att kunna uppnå vår målsättning då vi ser en god potential i Em home-butikerna. Vi har nu hittat den lösningen tillsammans med Svenska Hem som kommer att förvärva varumärket Em home samt den upparbetade webbshopen, säger Elon Groups vd Stefan Lebrot i en kommentar. 

I dag drivs 28 butiker under varumärket. 

Em Home kommer nu att få samma ledning som Svenska Hem vilket skapar möjligheter för synergier mellan de bägge kedjekoncepten. Flera Em Home-butiker kommer också att erbjudas möjlighet till medlemskap i Svensk Hem-kedjan. 

– Vi ser förvärvet av Em Homes varumärke och domän som ett naturligt steg i möbelbranschen. Att två stora frivilliga fackhandelskedjor i Sverige hamnar under Svenska Hems organisation innebär många synergier. Den här affären öppnar också upp fler möjligheter för konsolidering på marknaden och vi välkomnar fler egna företagare inom möbelbranschen att ansluta sig till ett redan färdigt koncept som nu får ännu mer muskler till utveckling, säger Svenska Hems vd Markus Chaib. 

För Elon Group innebär det här att koncernen kan lägga fokus på kärnverksamheten inom retail: produkter och tjänster inom vitvaru- och hemelektronikbranschen. 

– Elon kan nu lägga all fokus på koncernens kärnverksamhet, vilket känns extra viktigt med tanke på det konjunkturläge som vi befinner oss i, säger Stefan Lebrot. 

Dela artikeln:

Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev