Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Förvärv

Bygg- och inredningsjätten kliver in i sporthandeln – köper finsk e-handelsraket

Publicerad: 5 februari 2021, 13:04

BHG Group köper 51 procent av IP Agency Finland – ett ledande online-bolag inom produkter för sport och fritid. ”Vi är enormt imponerade över hur IP Agency utvecklats”, säger BHG:s vd Adam Schatz.


Ämnen i artikeln:

Sport och fritid

Läs mer: Nätjättens plan – efter rekordåret: ”Jag kan inte se ett 2021 som inte innehåller nya förvärv”

BHG har växt kraftigt genom förvärv av e-handlare inom heminredning och do it yourself(DIY)-sektorn.

Ett av de större köpen under fjolåret var Nordic Nest.

Nu fortsätter BHG att fylla portföljen med bolag. Men den här gången i en annan bransch. IP Agency Finland är ett e-handelsbolag inom sport och fitness.

Produkterna utgörs av egna varumärken som säljs i företrädesvis Finland, Sverige, Belgien, DACH-länderna och USA.

Företagets årliga försäljningstillväxt under de senaste tre åren har överstigit 120 procent och omsättningen under 2020 uppgick till drygt 180 miljoner kronor med en EBITDA-marginal på över 25 procent.

– Vi ser mycket fram mot att bidra till bolagets fortsatta resa, internationella expansion och breddning av sortimentet. Vi är också mycket glada över att IP Agencys grundare och ledning fortsätter tillväxtresan tillsammans med oss under Jouki Puurtinens ledarskap, säger Adam Schatz.

IP Agency utvecklar sina egna produkter som sälj via fyra nätbutiker samt på marknadsplatser och via större kedjor.

Bolaget konsolideras i BHG:s segment DIY sedan den 1 februari.

Mikael Sydner

Reporter

mikael.sydner@bonniernews.se

Ämnen i artikeln:

Sport och fritid

Dela artikeln:


Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev

Se fler branschtitlar från Bonnier News