Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Förvärv

Axfoods senaste jätteaffär klar – då blir koncernen storägare i Mathem

Publicerad: 9 februari 2022, 12:42

Mathem får köpa konkurrenten Mat.se. Samtidigt blir Axfood nya storägare i e-handlaren.

Foto: Pressbild

Axfoods senaste storaffär är nu godkänd. Därmed blir bolaget storägare i Mathem. ”Bra och logiskt på många sätt”, säger vd Klas Balkow.

Ämnen i artikeln:

AxfoodMat.seMathem

Thomas Ohlén

thomas.ohlen@bonniernews.se


Axfood köpte 2021 grossisten Bergendahls Food i Hässleholm och blev samtidigt 9,9-procentig ägare i City Gross – och i slutet av året kommunicerades planerna på att sälja e-handlaren Mat.se till Mathem och bli största ägare i det bolaget.

Nu har Konkurrensverket godkänt Mathems övertagande av Mat.se.

– Det här är en bra och logisk affär på många sätt. Mathem är störst inom segmentet med renodlade hemleveranser och Mat.se är en stark och innovativ renodlad e-handelsaktör med en tydlig position inom hållbarhet. Genom samgåendet skapar vi förutsättningar för samarbete och synergier som innebär ett mer konkurrenskraftigt kunderbjudande. Dessutom bidrar det långsiktiga leverans- och samarbetsavtalet mellan Dagab och Mathem till att ytterligare stärka erbjudandet mot konsument, säger Klas Balkow om affären.

Köpeskillingen på kassa- och skuldfri basis uppgår till 688 miljoner kronor och genom affären blir Axfood näst största ägare i Mathem.

Axfood och vd Klas Balkow flyttar fram positionen ytterligare i dagligvaruhandeln. Koncernen säljer Mat.se till Mathem och blir i stället näst största ägare i e-handlaren med 16,5 procent av aktierna.

Foto: Pressbild

LÄS MER: Jätteaffären online: Axfood blir ny storägare i Mathem – går ihop med Mat.se 

Ägarandelen kommer att uppgå till 16,5 procent när transaktionen slutförs 1 mars.

Axfoods inköps- och logistikbolag Dagab tecknade samtidigt ett sjuårigt leverans- och samarbetsavtal med Mathem avseende inköp, sortiment och logistik.

Lager- och transportverksamhet som Dagab tillhandahåller Mat.se ingår dock inte i affären.

Samtidigt fortsätter Axfood att satsa på tjänsten i sina koncept Willys och Hemköp.

– Kunderna ska där mötas av samma erbjudande vare sig de handlar i fysisk butik eller online via hemleverans eller upphämtning i butik, säger Klas Balkow.

Dela artikeln:

Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev